Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-03-2017

KHN tegen restaurantweek van AirDnD

KHN tegen restaurantweek van AirDnD

De aangekondigde restaurantweek in Amsterdam van de website voor huiskamerrestaurants AirDnD (Air Drink´n Dine) is promotie voor illegale horeca en daarom voor Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onaanvaardbaar. Voorzitter Robèr Willemsen is vooral teleurgesteld vanwege het feit dat op de website te lezen valt dat het initiatief de steun heeft van de gemeente Amsterdam. "De hobbykoks die meedoen, hebben geen drank- en horecavergunning en het is onbekend of zij bijvoorbeeld de eisen voor hygiëne, milieu, voedsel- en brandveiligheid in acht nemen.”


Uit de advertenties op de website van AirDnD blijkt dat de hobbykoks tegen betaling ook alcoholische dranken verstrekken. "Dit is volledig in strijd met de Drank- en Horecawet en strookt niet met het alcoholbeleid van de overheid”, aldus Willemsen. "Deze restaurantweek in Amsterdam zou dan ook juist aanleiding moeten zijn voor instanties als de gemeente Amsterdam, de Belastingdienst en de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) om streng te controleren op de wettelijke eisen.”


"Eerlijk speelveld"
In heel Nederland zijn al meer dan duizend hobbykoks via AirDnD actief. "Dit is ons al veel langer een doorn in het oog, want het is gewoon oneerlijke concurrentie. Onze bedrijven moeten aan allerlei strenge eisen voldoen en particulieren die restaurantje spelen kunnen ongelimiteerd hun gang gaan. Naast wettelijke eisen is het ook de vraag of deze koks hun verdiensten bij de belasting opgeven als inkomsten. Ze rekenen gangbare horecaprijzen variërend van €15,- tot €45 zo blijkt op de website.” Willemsen benadrukt dat innovatie in de horeca uitstekend is. "Maar er moet wel een gelijk en eerlijk speelveld zijn.”
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, regelgeving

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...