Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

Rendement Bosch jaar terug naar Noord Brabants Museum

Rendement Bosch jaar terug naar Noord Brabants Museum
Voorplein Noordbrabants Museum. Foto: Marc Bolsius

Het Noordbrabants Museum investeert de komende vijf jaar drie miljoen euro in de realisatie van nieuwe ambities voor de periode 2017-2020. Het museum wil hiermee de komende jaren doorgroeien tot een van de best bezochte musea buiten de Randstad. De middelen zijn afkomstig uit het resultaat van de Bosch-expositie, in totaal ruim 2,4 miljoen euro, aangevuld met een eigen reservering van 500.000 euro.

De eigen middelen zijn niet de enige bron van financiering. De provincie Noord-Brabant staat haar deel van het resultaat van het succesvolle Jeroen Bosch jaar af ten gunste van een zogenaamd bestemmingsfonds. Als tegenprestatie zet het museum de ambitie neer van structureel 200.000 bezoekers. Of een structureel rapportcijfer van een 8.


Nieuwe ambities

Het Noordbrabants Museum heeft de ambitie om de komende jaren door te groeien tot een van de topmusea buiten de Randstad, een must-see voor elke Brabander, met minimaal 200.000 bezoekers per jaar en een klantwaardering van 8 of hoger. Om deze ambities te bereiken wordt onder meer geïnvesteerd in een versterking van de organisatie, de verwerving van topstukken, de verdere verbetering van het aanbod in met name de vaste collectiepresentatie en tijdelijke tentoonstellingen en het bereiken van meer bezoekers.

Speciale aandacht gaat daarbij uit naar Vincent van Gogh en Jheronimus Bosch, twee internationaal bekende kunstenaars die vanwege hun band met Brabant om meer aandacht binnen de vaste collectieopstelling vragen, maar de komende jaren ook het onderwerp zullen vormen van zowel grote als kleine exposities.


Bestemmingsfonds

Het speciaal hiervoor opgerichte bestemmingsfonds is mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant. Eerder deze week heeft de provincie Noord-Brabant besloten om het provinciaal deel van het resultaat niet terug te laten vloeien naar de provincie, maar onder te brengen in het bestemmingsfonds bij het museum. Het betreft een totaalbedrag van 635.000 euro.


Gedeputeerde Henri Swinkels (Leefbaarheid en Cultuur):"Het museum heeft het cultureel ondernemerschap heel goed opgepakt, en daar zijn wij als provincie erg tevreden over. Wij willen dit succes belonen, vasthouden en verder intensiveren. Daarom wijkt de provincie af van de gebruikelijke gang van zaken wat betreft het toedelen van het resultaat.”


Charles de Mooij, directeur Het Noordbrabants Museum:"Het is een mooi signaal dat cultureel ondernemerschap wordt beloond. Wij zijn de provincie Noord-Brabant zeer erkentelijk voor haar continue materiële en morele steun.”


Resultaat Bosch-tentoonstelling

Het grote, internationale succes van de Jheronimus Bosch-tentoonstelling – in totaal bezochten 421.700 mensen de expositie, waaronder een kwart uit het buitenland – heeft geleid tot een positief resultaat van 2.452.000 euro. Dit bedrag is opgebouwd uit onder meer inkomsten uit entree, opbrengsten uit de winkel en overige inkomsten uit zaalverhuur en horeca.


Succes afgelopen jaren

De verwachting was dat het museum na de heropening in mei 2013 gemiddeld 120.000 bezoekers per jaar zou trekken. Dat aantal bleek aanzienlijk hoger.Het streven is nu om dat aantal structureel te verhogen naar 200.000. Sinds de heropening, mei 2013, bezochten meer dan 1 miljoen bezoekers het ‘nieuwe’ Noordbrabants Museum.

Trefwoorden: toerisme, cultuur, cultureel ondernemer, Bosch

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.