Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme groeit in bijna alle provincies

Toerisme groeit in bijna alle provincies
Stan de Haas Photography / Shutterstock.com
Het Nederlands toerisme is in 2016 met 4,5% gegroeid. In totaal hebben logiesaccommodaties 38,9 miljoen toeristen geteld die 106,6 miljoen overnachtingen hebben gerealiseerd (+2,9%).


Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS uit de Statistiek Logiesaccommodaties over het hele jaar 2016.


Inkomend toerisme motor van de sector

Zoals gebruikelijk was het inkomend toerisme (+5,5%) de motor voor het Nederland toerisme maar ook het binnenlands toerisme (+3,8%) groeide mooi. Kijken we naar het aantal doorgebrachte nachten dan is het verschil tussen binnenland (+1,0%) en inkomend toerisme (+6,3%) nog groter.


Vooral groei in hotels

De groei zat met name bij hotels (+6,7%) maar ook het aantal gasten op bungalowparken (+1,3%) en campings (+1,2%) groeide.


Geen groei in Flevoland en Limburg

In vrijwel alle provincies groeide het toerisme met uitzondering van Flevoland (-3,5%) en Limburg (-0,4%). Daarbij moet wel gezegd worden dat Limburg de groei die het in 2015 realiseerde (4,2%) wist vast te houden. In Limburg groeide het inkomend toerisme (+5,7%) nog wel maar lieten de Nederlanders (-2,6%) het vorig jaar afweten. Flevoland kwam weer terug op het niveau van 2014 nadat het in 2015 met 3,8% wist te groeien.


Sterkste groei in Overijssel

De sterkste groei van het toerisme zat vorig jaar niet in Noord-Holland (+6,4%) maar in Overijssel dat 7,2% groei in aantallen gasten wist te realiseren. Ook Friesland (+5,8%) en Drenthe (+5,3%) konden mooie groeicijfers presenteren. Goede middenmoters waren verder Gelderland (+4,8%), Zuid-Holland (4,7%), Noord-Brabant (4,2%), Groningen (+4,1%) en Zeeland (3,2%). Utrecht (+1,0%) noteerde een bescheiden groei.


Ook in de provincie sterkste groei in hotels

In alle provincies met groei van het toerisme, groeide het aantal overnachtingen in hotels het sterkst met uitzondering van Gelderland waar de groei in de kampeersector (+9,7%)de groei van het aantal gasten in hotels (+9,2%) nipt wist te overtreffen en Utrecht waar de kampeersector (+10,5%) veel sterker groeide dan de hotelsector (+1,9%).


Wisselend beeld in kampeer- en bungalowsector

De kampeersector zat in de provincies Groningen (-14,6%), Friesland (-8,3%), Drenthe (-10,5%), Overijssel (-4,5%), Zuid-Holland (-0,4%) en Zeeland (-4,3%) in de min. In Flevoland (+5,3%), Gelderland (+9,7%), Utrecht (+10,5%), Noord-Holland (+6,4%), Noord-Brabant (+0,8%) en Limburg (+14,9%) zagen we een groei. Ook voor de bungalowsector zien we een wisselend beeld over het land met plussen in Friesland (+0,3%), Drenthe (+3,8%), Overijssel (+0,4%), Noord-Holland (+7,4%), Zuid-Holland (+8,4%), Zeeland (+4,4%) en Noord-Brabant +2,0%). Minder ging het met deze sector in Groningen (-16,9%), Flevoland (-5,4%), Gelderland (-4,7%), Utrecht (-2,6%) en Limburg (-1,3%).


Overijssel profiteert van groei buitenlandse toeristen

Opvallend was dat Overijssel sterk van het inkomend toerisme (+17,2%) profiteerde. In Utrecht zagen we het tegenovergestelde (-7,3%) maar dat zou te maken kunnen hebben met de Tourstart in 2015. Dat in Noord-Holland het inkomend toerisme (+8,0%) sterker groeide van het binnenlands toerisme (+3,2%) is een gebruikelijk patroon. Groningen wist dankzij de Nederlandse belangstelling (+16,3%) te plussen, het inkomend toerisme (-23,6%) kreeg een aardige tik en kwam weer terug op het niveau van 2014.


Tabel 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, x 1.000



2014

2015

2016

Groei

Groningen


569

653

680

4,1%

Friesland


1.597

1.606

1.699

+5,8%

Drenthe


1.705

1.628

1.715

+5,3%

Overijssel


1.718

1.885

2.021

+7,2%

Flevoland


653

678

654

-3,5%

Gelderland


3.368

3.673

3.848

+4,8%

Utrecht


1.341

1.416

1.430

+1,0%

Noord-Holland


11.318

11.640

12.384

+6,4%

Zuid-Holland


4.376

4.603

4.819

+4,7%

Zeeland


2.303

2.310

2.384

+3,2%

Noord-Brabant


3.393

3.562

3.710

+4,2%

Limburg


3.515

3.664

3.649

-0,4%

Nederland


35.856

37.318

38.993

+4,5%


Bron: CBS, Statistiek Logiesaccommodaties

NB: 2016 = voorlopige cijfers






Trefwoorden: toerisme, provincies, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, hotels

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...