Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

4 speerpunten naar vitale Limburgse toeristische sector

Limburg steekt 1,5 miljoen euro in versterking toppositie toerisme

4 speerpunten naar vitale Limburgse toeristische sector

Op 16 februari kwam de provincie Limburg naar buiten met cijfers rondom verblijfsrecreatie. Deze provincie ontvangt buiten Amsterdam de meeste binnenlandse overnachtingen. Maar er zijn ook zorgen over de kwaliteit van de accommodaties. De redactie vroeg meteen wat de provincie gaat doen. Daar kwam niet direct een antwoord op want een plan was nog in de maak. Nu is het plan af waaruit blijkt dat 1,5 miljoen geïnvesteerd wordt in maatregelen voor een vitale toeristische sector.

De Provincie Limburg trekt 1,5 miljoen euro uit voor het ‘Actieplan versterken ondernemerschap in de toeristisch-recreatieve sector’. Het plan is ontwikkeld in samenspraak met brancheorganisaties, VVV’s, ondernemers, gemeenten en onderwijs-/kennisinstellingen en moet de kwaliteit van de toeristische sector in Limburg een boost geven.

Ondersteunen in investeringen

Het plan voorziet in ondersteuning van ondernemers bij het maken van keuzes voor de toekomst van hun bedrijf, het ontwikkelen van investeringsplannen, kennisverbreding en het stimuleren van nieuw aanbod voor de toerist, waarbij wordt samengewerkt met ondernemers uit andere sectoren, zoals natuur, cultuur of sport. Ook er is binnen het Actieplan geld beschikbaar voor de scholing van personeel en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de toeristische sector.


Kwaliteit moet omhoog
Het Actieplan is één van de uitwerkingen van het Investeringsprogramma Toerisme & Recreatie 2016-2019. Eerder maakte de Provincie 0,5 miljoen euro vrij voor een plan om de verblijfsaccommodaties in Limburg te verbeteren.

"Beiden plannen hangen nauw met elkaar samen”, zegt gedeputeerde Toerisme Eric Geurts de keuzes. "Limburg is nog altijd een toeristische topbestemming en ook de laatste jaren zien we meer bezoekers en overnachtingen. Belangrijk, het is een van de pijlers onder onze economie. De concurrentie is echter moordend, nationaal en internationaal. De druk is groot en de kwaliteit van de accommodaties en attracties is niet overal even hoog. Alleen met topkwaliteit kun je de slag winnen. Het zijn de ondernemers die het moeten doen, maar wij willen ze daar graag een handje bij helpen.”



De context van het actieplan.


Vouchers voor hulp
Het Actieplan is opgesteld in samenspraak met ondernemers, gemeenten, onderwijs-/kennisinstellingen, VVV’s en brancheorganisaties. Eerste speerpunt is ondernemers ondersteunen bij het maken van keuzes voor de toekomst. Om hen te helpen bij het kiezen van de beste koers voor het eigen bedrijf Er komen vouchers beschikbaar waarmee de ondernemer deskundige hulp kan inroepen bij het maken van deze keuzes of voor het inhuren van deskundige kennis op het gebied van bijvoorbeeld duurzame ontwikkeling of marktonderzoek. Ook worden relevante cursussen deels vergoed.


Kennisverbreding
Tweede actielijn is kennisverbreding door het leren van elkaar in inspiratiesessies , excursies, waar ondernemers elkaar en betrokken organisaties en kennisinstellingen van elkaar kunnen leren en tevens elkaar ontmoeten. Daarbij wordt branche-overschrijdende samenwerking nadrukkelijk gestimuleerd.

Eric Geurts: "Toerisme heeft veel raakvlakken met cultuur, sport en natuur. Combinaties kunnen tot verrassende en aantrekkelijke initiatieven leiden. We willen ondernemers en organisaties bij elkaar brengen om nieuwe markt-product-combinaties te bedenken.”

Bijscholing personeel
Vierde speerpunt is de (bij)scholing van personeel waarbij de gastvrijheid centraal staat. Door de concurrentie en internationalisering worden steeds hogere eisen gesteld aan de werknemers in de toeristische sector. Samen met onder meer de ROC’s wordt een plan van aanpak ontwikkeld om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en wordt ingezet op de bijscholing van het personeel, zodat Limburg die gastvrije regio blijft.


Regisseur gezocht
Het Actieplan versterken ondernemerschap in de toeristisch-recreatieve sector gaat dit voorjaar van start. De Provincie Limburg stelt een regisseur aan om een en ander vorm te geven.

Trefwoorden: toerisme, overnachten, vakantie, weekend weg, toeristische sector, beleid, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.