Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

4 speerpunten naar vitale Limburgse toeristische sector

Limburg steekt 1,5 miljoen euro in versterking toppositie toerisme

4 speerpunten naar vitale Limburgse toeristische sector

Op 16 februari kwam de provincie Limburg naar buiten met cijfers rondom verblijfsrecreatie. Deze provincie ontvangt buiten Amsterdam de meeste binnenlandse overnachtingen. Maar er zijn ook zorgen over de kwaliteit van de accommodaties. De redactie vroeg meteen wat de provincie gaat doen. Daar kwam niet direct een antwoord op want een plan was nog in de maak. Nu is het plan af waaruit blijkt dat 1,5 miljoen geïnvesteerd wordt in maatregelen voor een vitale toeristische sector.

De Provincie Limburg trekt 1,5 miljoen euro uit voor het ‘Actieplan versterken ondernemerschap in de toeristisch-recreatieve sector’. Het plan is ontwikkeld in samenspraak met brancheorganisaties, VVV’s, ondernemers, gemeenten en onderwijs-/kennisinstellingen en moet de kwaliteit van de toeristische sector in Limburg een boost geven.

Ondersteunen in investeringen

Het plan voorziet in ondersteuning van ondernemers bij het maken van keuzes voor de toekomst van hun bedrijf, het ontwikkelen van investeringsplannen, kennisverbreding en het stimuleren van nieuw aanbod voor de toerist, waarbij wordt samengewerkt met ondernemers uit andere sectoren, zoals natuur, cultuur of sport. Ook er is binnen het Actieplan geld beschikbaar voor de scholing van personeel en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de toeristische sector.


Kwaliteit moet omhoog
Het Actieplan is één van de uitwerkingen van het Investeringsprogramma Toerisme & Recreatie 2016-2019. Eerder maakte de Provincie 0,5 miljoen euro vrij voor een plan om de verblijfsaccommodaties in Limburg te verbeteren.

"Beiden plannen hangen nauw met elkaar samen”, zegt gedeputeerde Toerisme Eric Geurts de keuzes. "Limburg is nog altijd een toeristische topbestemming en ook de laatste jaren zien we meer bezoekers en overnachtingen. Belangrijk, het is een van de pijlers onder onze economie. De concurrentie is echter moordend, nationaal en internationaal. De druk is groot en de kwaliteit van de accommodaties en attracties is niet overal even hoog. Alleen met topkwaliteit kun je de slag winnen. Het zijn de ondernemers die het moeten doen, maar wij willen ze daar graag een handje bij helpen.”



De context van het actieplan.


Vouchers voor hulp
Het Actieplan is opgesteld in samenspraak met ondernemers, gemeenten, onderwijs-/kennisinstellingen, VVV’s en brancheorganisaties. Eerste speerpunt is ondernemers ondersteunen bij het maken van keuzes voor de toekomst. Om hen te helpen bij het kiezen van de beste koers voor het eigen bedrijf Er komen vouchers beschikbaar waarmee de ondernemer deskundige hulp kan inroepen bij het maken van deze keuzes of voor het inhuren van deskundige kennis op het gebied van bijvoorbeeld duurzame ontwikkeling of marktonderzoek. Ook worden relevante cursussen deels vergoed.


Kennisverbreding
Tweede actielijn is kennisverbreding door het leren van elkaar in inspiratiesessies , excursies, waar ondernemers elkaar en betrokken organisaties en kennisinstellingen van elkaar kunnen leren en tevens elkaar ontmoeten. Daarbij wordt branche-overschrijdende samenwerking nadrukkelijk gestimuleerd.

Eric Geurts: "Toerisme heeft veel raakvlakken met cultuur, sport en natuur. Combinaties kunnen tot verrassende en aantrekkelijke initiatieven leiden. We willen ondernemers en organisaties bij elkaar brengen om nieuwe markt-product-combinaties te bedenken.”

Bijscholing personeel
Vierde speerpunt is de (bij)scholing van personeel waarbij de gastvrijheid centraal staat. Door de concurrentie en internationalisering worden steeds hogere eisen gesteld aan de werknemers in de toeristische sector. Samen met onder meer de ROC’s wordt een plan van aanpak ontwikkeld om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en wordt ingezet op de bijscholing van het personeel, zodat Limburg die gastvrije regio blijft.


Regisseur gezocht
Het Actieplan versterken ondernemerschap in de toeristisch-recreatieve sector gaat dit voorjaar van start. De Provincie Limburg stelt een regisseur aan om een en ander vorm te geven.

Trefwoorden: toerisme, overnachten, vakantie, weekend weg, toeristische sector, beleid, Limburg

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...