Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bedrijven in toerisme en hospitality luisteren slecht op social media

Bedrijven in toerisme en hospitality luisteren slecht op social media
Twin Design / Shutterstock.com
Bedrijven in toerisme en hospitality reageren laat en vaak helemaal niet op concrete vragen van consumenten op social media. Ze zijn vooral bezig met het zenden van informatie. Dat blijkt uit onderzoek van NHTV op Twitter en Instagram. Eenvervolgonderzoek op Facebook laat een vergelijkbaar en teleurstellend beeld zien.

Voor het vierde jaar op rij hebben 35 onderzoekers-studenten van de 4e jaars minor e-travel aan de NHTV onderzoek gedaan naar het gebruik van Twitter en Instagram in onze branches. Voor het onderzoek zijn 97 bedrijven benaderd die een dwarsdoorsnede vormen van de verschillende partijen in toerisme en hospitality. Er is zoals ieder jaar gekozen voor bedrijven in de ‘groepen’ airlines, touroperators, OTA’s, bungalowparken, hotels, autoverhuur, ticketverkopers en bijvoorbeeld ook de Efteling: in een mix van groot en klein. Ze zijn benaderd vanuit echte accounts van de onderzoekers.


1 | Twitter


Veel bedrijven zijn gestopt met Twitter maar melden dit niet

Alle onderzochte bedrijven hebben een Twitteraccount en vrijwel allemaal hebben ze ook links naar dit account op hun website en in andere media. Het is dan ook opvallend dat een tiental bedrijven blijkbaar gestopt is met Twitter en dat niet aangeven. "Afscheid nemen van een platform is niet erg en misschien het account aanhouden is zelfs prima. Maar communiceer dat duidelijk aan de consument en neem het medium toch mee in social media monitoring. En ook al ben je zelf niet meer actief op een medium: je kunt nog steeds reageren op aan jou gerichte posts”, stelt de onderzoeksleider Vinkesteijn.


64% van de bedrijven reageert niet op concrete vraag op Twitter

Twitter lijkt bij bedrijven in toerisme en hospitality nu definitief uit beeld. Op een concrete vraag door middel van een @ aan het bedrijf in een tweet reageerde 64% van de bedrijven totaal niet: de laagste score in 4 jaar! Met sterk verbeterde social media monitoring tools en systemen, is dit teleurstellend. "Het is belangrijk om duidelijk te zijn in hoe je communiceert om zo ergernis te voorkomen door geen reactie te geven”, schrijft Jeroen Vinkesteijn in zijn blog op TravelNext.



Een bedrijf hoeft volgens Vinkesteijn zelf niet actief te zijn op Twitter om toch social media te monitoren en een vraag op te merken. "Zo is TravelBird sinds augustus 2016 zelf amper meer actief op Twitter, maar reageert in de test wel keurig op alle vragen. In hun reactie lieten ze ook als enige bedrijf merken dat ze de test ‘door’ hadden. Bovendien biedt monitoring zoveel andere mogelijkheden gericht op engagement, op het volgen van de concurrent, het inventariseren van de wensen en opmerkingen rond je producttype etc.”



Reactiesnelheid teruggelopen, 14% reageert binnen één uur

Als er een reactie komt van bedrijven is op social media de snelheid belangrijk. De reactiesnelheid van de bedrijven die reageren is enigszins teruggelopen. Onderzoek geeft aan dat de consument één uur de acceptabele wachttijd vindt. Als we uitgaan van deze antwoordtijd haalt van alle bedrijven maar 14% deze richtlijn. Jetairfly (@TUIflyBelgium) is de recordhouder in dit onderzoek met een reactie binnen één minuut! Zeer snelle reactie in dit onderzoek: Air Berlin na twee minuten. Maar ook Ebookers, Etihad, AC Hotels, KLM, Lufthansa en Sunweb reageerden razendsnel binnen tien minuten, terwijl de post om 19.00 (dus ’s avonds) werd gedaan. Het is logisch dat alleen grotere (internationale) bedrijven, met een dedicated social media desk (en langere ‘openingstijden’) dit kunnen realiseren Soms werd er op de tweet gereageerd ‘met een knipoog’, dat deden onder andere Corendon (‘Geen geheime deals, alle aanbiedingen staan open en bloot op onze website’), Eliza was here (‘I never keep offers to myself…’) en easyJet (‘No secrets from us….’). Als het passend is, zoals in dit geval, maakt dat het antwoord ‘sympathieker’ voor de lezer.



Kwaliteit van de antwoorden wel goed

Lichtpuntje in het onderzoek is de kwaliteit van de antwoorden. Ruim 90% van de onderzoekers gaf aan tevreden te zijn met het antwoord dat ze kregen op hun test-tweet. Er is specifiek op gelet of er in het antwoord een Call To Action (CTA) stond. Consumenten hebben weinig geduld en een antwoord moet de mogelijkheden bieden om direct ergens op te klikken. Ruim 66% van de reagerende bedrijven had een link in het antwoord staan die direct ‘landt’ op een pagina die past bij de vraag.




2 | Instagram


Respons op Instagram nog slechter

Dat de respons op Twitter laag is, mag nauwelijks verbazingwekkend zijn. Het kanaal raakt langzaam maar zeker uit de gratie en wordt vooral door nieuwsmedia gebruikt. De onderzoekers hadden gehoopt dat de resultaten op Instagram veel beter zouden zijn, maar kwamen van een koude kermis thuis. De respons was met een schokkende 23% zelfs lager dan de 36% op Twitter.


Bedrijven in toerisme en hospitality posten relatief weinig op Instagram

Voor dit tweede onderzoek zijn dezelfde bedrijven als in het Twitter onderzoek getest. De bedrijven in toerisme en hospitality uit het onderzoek posten gemiddeld 14x per maand iets op Instagram. Dat is veel minder als op Twitter waar gemiddeld 61 posts (tweets) per maand worden geplaatst. Nu moet posten op zich natuurlijk geen doel zijn en gaat het vooral om de interactie met de consument.



Meer bedrijven op Instagram

Begin 2016 had 68% van de onderzochte bedrijven een Instagram account, ondertussen is dat opgelopen tot 78%. Opvallend is dat ondertussen de eerste zes bedrijven gestopt zijn met het actief gebruik van Instagram. Onder ‘stoppers’ verstaan we bedrijven die wel een accounts hebben maar er al een jaar niets meer mee gedaan hebben. "Net als bij Twitter is het opvallend dat bedrijven zoals SRC Reizen, Het Betere Boerenbed, Bizztravel en Go4Camp hun account ‘gewoon’ laten staan zonder aan te geven dat het niet meer gebruikt wordt. Dergelijke accounts noemen we zombie-accounts,” schrijft Vinkesteijn.


Fors meer volgers

Het aantal volgers is bij alle bedrijven gemiddeld met 70% fors gestegen. In absolute aantallen is gemiddeld 9.615 followers op 3,2 miljoen Instagram accounts natuurlijk nog enorm laag; maar wel 30% hoger dan op Twitter. Het gaat de meeste bedrijven waarschijnlijk niet alleen om followers, maar meer om bereik, engagement en op de timeline te verschijnen.


Onderzoeksopzet

Zoals op veel social media bestaat het vermoeden dat bedrijven op Instagram vooral zenden, pushen en weinig aandacht hebben voor respons, interactie en daarmee dus eigenlijk echt engagement verwaarlozen. Dit is door de onderzoekers getest op twee manieren:

  • Actief: het plaatsen van een concrete vraag bij een van de foto’s van het bedrijf op het account van het bedrijf. Volgt hier een antwoord?
  • Passief: een foto met tekst op het privé-account van de onderzoekers plaatsen met een creatieve (soms persoonlijke) maar duidelijke verwijzing naar het bedrijf. Wordt de post opgemerkt?



Extreem lage respons

De respons op de passieve posts bestond in totaal uit slechts twee inhoudelijke reacties en drie likes. Op de actieve posts (met een directe vraag) reageerde 21% van de bedrijven op de vraag die soms in het Nederlands, soms in het Engels is gesteld op het bedrijfsaccount.


Lange responstijd

De gemiddelde responstijd van de antwoorden was 10 uur, dat is best lang als we weten dat een indicatie van de effectiviteit en zichtbaarheid van content op de timeline circa vier uur is. Bedenk hierbij wel dat de meeste vragen om 19.00 uur (na kantoortijden) werden gesteld (dus vaak de volgende dag pas opgepakt) en dat het absolute aantal antwoorden erg laag is. Het aantal reacties is te laag om zinnige uitspraken over de inhoud te doen. Opvallend is wel dat maar een paar bedrijven een CTA in het antwoord zet, iets dat je eigenlijk altijd verwacht.


Testonderzoek op Facebook

Ondertussen hebben de studenten van NHTV ook een eerste verkennende test op Facebook gedaan, als voorloper op een beter, groter onderzoek. Daarbij zijn 40 bedrijven benaderd met een vraag op hun timeline. Hier lag het responspercentage ook maar op 67% en de responstijd gemiddeld op 10 uur.


3 | Conclusie


Bedrijven zenden vooral maar luisteren niet

Er lijkt volgens de onderzoekers weinig via social media ‘geluisterd’ te worden en vooral ook weinig gereageerd op de consument. "Andere doelen van social media inzet kunnen natuurlijk gehaald worden, maar interactie lijkt juist op social toch een cruciaal iets”, stelt Vinkesteijn. Het kan overigens zijn dat door technische beperkingen in social mdiamonitoring sommige passieve vragen niet zijn opgemerkt maar voor de directe vragen is dat zeker geen ‘excuus’.


In eerste instantie lijkt de oplossing vooral heel simpel: actiever eigen account beheer en actiever social media monitoring ‘vrienden worden met de volgers en vooral bezig zijn met wat zij doen’. Maar sommige bedrijven hebben wellicht een ander doel met hun social media. "Zijn er bedrijven die bewust niet reageerden?”, vraagt Vinkesteijn zich af. "Waarom wordt er zo weinig geluisterd en waarom is er zo weinig opvolging op ‘leads’? Social media bieden unieke mogelijkheden, maar in luisteren, engagement of gewoon communicatie blijkt dit in het algemeen in onze branche nog niet goed te lopen.”

Wat wij ons tot slot afvragen: "Hoe zouden bedrijven reageren als blijkt dat slechts 23% (respons op Instagram) van de telefoontjes wordt opgenomen?”


Verder lezen?

Alle bevindingen van de onderzoekers staan op een viertal blogs op TravelNext:

https://www.travelnext.nl/onderzoek-toont-aan-einde-twitter-reiswereld/

https://www.travelnext.nl/reiswereld-reageert-amper-meer-op-twitter-vragen-deel-2/

https://www.travelnext.nl/instagram-is-juiste-medium-reiswereld/

https://www.travelnext.nl/hoe-reageren-toeristische-bedrijven-op-instagram-vragen/

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, social media

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...