Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2017
Auteur: Marc Gerlings

Kampeerder zoekt deal en warme gastvrijheid

Inspiratie marketing en cheques voor kamperen

Kampeerder zoekt deal en warme gastvrijheid
Bertrand Billot. Foto: Vacalians Pro

De Franse Camping Travel Club gooide resoluut zijn tariefstructuur om. Directeur Bertrand Billot liet onderzoek doen omdat kamperen in zijn ogen een ander business model nodig heeft. Is dat door de vraag van de consument of is het een bedrijfsproces?


De Camping Travel Club ziet zich als specialist in campingverblijven in het laag- en middenseizoen in Frankrijk. Om dit te realiseren vond een schaalvergroting plaats door de samenvoeging van de formules voor campingplaatsen (Camping Cheque) en accommodaties (Holiday Cheque). Hiermee kunnen meer dan zeshonderd campings in Europa eenvoudig hun omzet verhogen, meldt het bedrijf. Dat was niet het enige, meteen werd de tariefstructuur voor gasten omgegooid.

"Wij willen ons aanbod opsplitsen om zo een betere zichtbaarheid aan elke camping afzonderlijk te kunnen bieden. Met het oog op wat de concurrentie aanbiedt, komen wij met een nieuw eerlijk prijssysteem waar een echt kwaliteitsbeleid aan verbonden is”, legt BertrandBillot, algemeen directeur vaninkooporganisatie VacaliansPro uit waar de Camping Travel Club onder valt.


Eenvoud lijkt het antwoord voor een heldere positionering:

De prijs voor campingplaats op een 3*-camping is €15 per nacht. De prijs voor campingplaats op een 4*-camping is €17 per nacht. De prijs voor campingplaats op een 5*-camping is €19 per nacht.


Maar komt die verandering in marketing- en prijsformule door marktonderzoek of is de samenvoeging de basis van de verandering? We vroegen het aan directeur Bertrand Billot. "Het economisch model moest wel aangepast worden en daarbij past ook een andere presentatie van het aanbod. Er zijn heel veel catalogi voor de kampeerder. We denken dat je niet in de markt van een catalogus moet bewegen naar meer informatie over de kwaliteit van de bestemmingen. Niet alleen het aanbieden van de topcampings maar ook de campings die spreekwoordelijk gastvrijheid ademen. Het gevoel op de camping dat je gast bent en bij de familie van de eigenaar hoort. Daarom is het geen Gouden Gids waarin alles aanwezig is. Met die positionering krijgen we weer echt een voet aan de grond.”


"Campings die spreekwoordelijk gastvrijheid ademen"


De eerste resultaten?

Billot geeft toe dat de inspiratie voor de veranderende formule deels uit marktonderzoek komt en deels door de samenvoeging. Bertrand Billot: "We zien in het marktonderzoek dat mensen anders tegen de prijs aankijken. Daarom is bewust de verdeling gemaakt tussen de 15 en 19 euro. Tegelijkertijd zochten we naar manieren waarop de camping zich beter kan presenteren. Je ziet als verandering in de campingmarkt dat er enerzijds gezocht wordt naar die interessante deal. Maar ook dat mensen zekerheid willen over de campings. Daarom geven we veel informatie over de bedrijven.”

Na de start, voor de Nederlandse markt begin januari 2017, werden de boekingen in de gaten gehouden. Billot wil met de vaklezers delen hoe de formule geboekt wordt. 40% boekt de eerste categorie, de tweedecategorie trekt ook 40% van de boekingen, de derdecategorie behaalt 20%.



VacaliansPro start binnenkort met twee projecten om de campings enthousiast te krijgen voor het jonge merk Camping Travel Club.

- Betaling binnen 48 uur

Door een tool wordt het mogelijk het bedrag van tevoren te factureren. Hiermee kan de camping 48 uur na het verblijf van de klanten betaald worden.

- Ledentijdschrift

Oprichting van een tijdschrift dat een keer per kwartaal verschijnt en gewijd is aan de deelnemende campings en die de leden op de hoogte houdt van al het nieuws vanVacaliansPro en alle mogelijkheden (Camping Travel Club,Gain,TohapiPro).



Nederland kernmarkt

Bertrand Billot over het vervolg van het aangepaste concept: "2017 zien we als het jaar van de introductie en 2018 gaan we helemaal voluit. Dan willen we ook overstappen naar een pas die de klant ook kan gebruiken voor diensten buiten de accommodatie. Regionaal zijn we daar al mee begonnen. De gasten vragen meer mobiele applicaties en online aanwezigheid. Dat gaan we samenbrengen, bijvoorbeeld voor fietsverhuur, musea die extra open zijn en heel veel toeristische informatie. Er zijn nu meer dan 200.000 kaarten in omloop met een bestand van 70.000 actieve klanten. De kernmarkten voor de merkverandering zijn Duitsland, Engeland, Nederland en Frankrijk.”

"200.000 kaarten in omloop met een bestand van 70.000 actieve klanten"


Billot ervaart het veranderen van de gewoontes nog als lastigste onderdeel. Oude bestaande kampeerclubs veranderen niet zo snel. "Het is als het wakker kussen van sneeuwwitje. Dat is meteen ook het mooie. De verandering is moeilijk maar door de jonge groep mensen achter het merk is er veel enthousiasme. Dat vind ik persoonlijk heel verrijkkend.”


Bertrand Billot: "Oude kampeerclubs veranderen is als het wakker kussen van sneeuwwitje.” Foto: VacaliansPro

Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2017.


Trefwoorden: kamperen, reizen, toerisme, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...