Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-02-2017

Polsbandjes tijdens carnaval campagne Carnaval weet van NIX18

Polsbandjes tijdens carnaval campagne Carnaval weet van NIX18

Het wordt een hele klus om tijdens carnaval te controleren of een geschminkte tiener niet stiekem een biertje probeert te bestellen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) promoot daarom bij haar leden een systeem van polsbandjes, waarmee vooraf de leeftijd van de jonge gasten wordt vastgesteld. In veel gemeenten in het zuiden van het land is dit al gangbaar, maar het systeem kan volgens KHN nog veel vaker worden ingezet. Ook werkt KHN samen met de GGD Hart voor Brabant, die een posteractie houdt bij cafés waarop te lezen valt: ‘Prins Carnaval weet van NIX18 – niet roken-niet drinken’.


Volgens de wet is een horecaondernemer verplicht om de leeftijd van zijn (jonge) gasten te controleren voordat alcoholhoudende drank wordt geschonken. Horecaondernemers nemen daar ook hun verantwoordelijkheid in. Maar nu de praktijk: de handhaving is tijdens carnaval haast niet te doen, omdat bij geschminkte gasten moeilijk is vast te stellen of hij of zij 18 jaar of ouder is.


Gratis polsbandje

In de gemeente Dongen bijvoorbeeld gebruiken ze de bandjes al voor het vierde jaar. Vice-voorzitter Ferry van Kessel van KHN afdeling Dongen, noemt het systeem een groot succes. Als eigenaar van Café Gasterij Den Hamse Bok krijgt hij zelf ook en zeker tijdens carnaval veel jongeren over de vloer. "Bij ons kunnen jongeren tussen de 18 en 25 jaar de week voor carnaval een gratis polsbandje van textiel met een eenmalige metalen sluiting afhalen, nadat zij zich hebben gelegitimeerd. Daarna is legitimatie in de veertien deelnemende horecazaken niet meer nodig.”


Discussie met ouders
Het systeem werkt goed, jaarlijks worden in Dongen tijdens carnaval ruim 2000 bandjes uitgegeven. Maar volgens Van Kessel is de discussie met de ouders vaak nog veel lastiger. "Veel ouders vinden dat hun kinderen vanaf 16 jaar wel alcohol mogen drinken, in tegenstelling tot de wetgeving. Dat levert veel discussie op.”


Vrolijke poster

Naast de polsbandjes steunt KHN ook de posteractie van de GGD Hart voor Brabant. Op de vrolijke poster is te lezen dat prins carnaval ‘van NIX18 weet’. Daarmee wordt aangesloten op de landelijke campagne om roken en drinken onder 18 jaar te ontmoedigen. Ook organiseert de GGD voorlichtingsbijeenkomsten met ouders.


Een groot aantal gemeenten in Limburg schrijft de ouders aan. In een brief, die met steun van KHN wordt verzonden, wijzen de gemeentebesturen ouders op hun verantwoordelijkheid als het om alcoholgebruik van kinderen onder de 18 jaar gaat en worden tips gegeven.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, leeftijdsgrens, handhaving, campagne

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...