Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-02-2017
Auteur: Marc Gerlings

The Tourist naar Museum Arnhem

The Tourist naar Museum Arnhem
Margriet van Breevoort, The Tourist, 2016, epoxy, hoorn; silicone, textiel kleding, glas, cement. Collectie Museum Arnhem.
The Tourist. Nee, het is geen omschrijving of model voor management of marketeers. Dit is kunst. Het beeld is door snel handelen in handen gekomen van Museum Arnhem. Ziet de toerist er echt zo uit?

Tijdens de afgelopen editie van kunstbeurs Art Rotterdam heeft Museum Arnhem de nieuwe sculptuurThe Touristaangekocht van Margriet van Breevoort (1990). Er waren meerdere kapers op de kust, maar door het snelle handelen wist het museum de koop snel rond te krijgen. Van Breevoorts werk staat momenteel volop in de belangstelling: onlangs ging een ander werk van haar viral en werd wereldberoemd. Vanaf zaterdag 18 februari is de nieuwe aankoop te zien tijdens de publieksopening van Stijlloos.

The Tourist
Realistische kunst is een belangrijk onderdeel Museum Arnhems kunstcollectie.The Touristvalt binnen het (hyper)realisme en past daarom goed binnen het aankoopbeleid. Het beeld is een ca 1.60 hoge sculptuur van een jonge vrouw met sluik lang haar met een rugzak op haar rug. Ze oogt heel realistisch totdat we zien dat er uit haar voorhoofd twee horens steken. Haar ogen puilen uit: ze zijn uitvergroot door middel van een glazen donkerbruine bol met een horizontale iris.

We moeten de wereld verkennen
Het museum over het beeld: ‘Het beeld roept vervreemding op door zijn hyperrealisme enerzijds en surreële ondertoon anderzijds. De grote ogen en de houding van het hoofd dat schuin omhoog is gericht roepen een sfeer van verwondering op. Verwondering over de wereld waarin we leven, een wereld die groots en complex is en die tegelijkertijd oproept tot actie: we moeten er op uit om de wereld te verkennen.’

Topics:Cultuur
Trefwoorden: kunst, toerist

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...