Geplaatst op: 01-02-2017
Auteur: Demi Bokern
Publicatie: Vrijetijdstudies 2016-3

De weg naar ‘Millennial-proof’ voor de reismagazinewereld

De weg naar ‘Millennial-proof’ voor de reismagazinewereld

Studentenbijdrage Vrijetijdstudies


Demi Bokern, bachelorscriptie NHTV internationaal hoger onderwijs Breda (afgestudeerd 2016) e-mail: demibokern@hotmail.com


Heb je als bedrijf nog geen online aanwezigheid, bevat jouw website weinig waardevolle content en spreek je een beperkte doelgroep aan? Dan ben je irrelevant, onbelangrijk! De Millennials zijn opgegroeid met een altijd-online leefstijl. Door je te verdiepen in deze doelgroep en je online aanwezigheid te definiëren, blijf je in de toekomst bestaan. Met REIZ& Magazine als opdrachtgever is er onderzoek gedaan naar de online positionering van reismagazines en hoe deze positionering eruit moet zien om de Millennials aan te spreken en te bereiken.


De inspiratiefase van de Millennials

Eén van de meest besproken doelgroepen in de reisbranche is de Millennials: reizigers in de leeftijdsklasse 18 tot en met 35 jaar, online en mediasmart. Zij lezen bijna geen printmagazines meer door de komst van internet, waar alles gratis te vinden is. De Millennials lezen online precies wat zij interessant vinden. Zij lezen op artikelniveau, wat een andere manier van content delen met zich meebrengt. Mensen zoeken dingen op Google en struikelen erover op social media. Direct naar een website zit er niet meer in.


Voor de Millennials is een proces te zien van inspiratiefase tot het op reis gaan. Dit proces laat zien op welk moment, welk kanaal ingezet moet worden om de juiste content aan de Millennials te bieden. Instagram is de plek waar zij zich laten inspireren door reisfoto’s. Voornamelijk door influencers die dezelfde leeftijd en interesses hebben als de Millennials. Zo behoren zij beide tot een community, zoals wereldreizigers, kampeerders of luxe zonvakantiegangers. Als bedrijf is het interessant om een influencer aan je merk te binden om je merk een gezicht te geven en het bereik te vergroten. De influencer is een ambassadeur van jouw merk.


Facebook is ook belangrijk tijdens de inspiratiefase van de Millennial. Hier worden foto’s, video’s en artikelen gedeeld. Op Facebook vinden de Millennials interessante artikelen, waardoor zij doorklikken naar de website. ‘Ik ben een echte doorklikconsument’ (Ashouwer 2016). Zodra de Millennials op de website zijn, klikken zij door naar andere pagina’s en websites. Om de juiste doelgroep te bereiken op Instagram en Facebook dient social media advertising ingezet te worden.


De Millennial heeft de bestemming gekozen en zoekt gericht naar informatie op Google. Er zijn een aantal eisen voor de websites waar zij op terecht komen:

  • Persoonlijke verhalen aan de hand van reisblogs, waar de Millennials lezen over contact met locals, hotspots, onontdekte en authentieke plekken. Bloggers kunnen ingezet worden voor dit stuk user generated content.
  • Professionele content met informatie van bedrijven in de reisbranche. Denk hierbij aan praktische tips en bezienswaardigheden.
  • De website moet een goede combinatie zijn van mooi beeld en korte teksten.

De Millennial heeft voldoende informatie verzameld en boekt de reis. Vervolgens koopt de Millennial een reisgids en dan kan de reis beginnen.


Mobiel en Millennials

Mobiel is voor de Millennials onmisbaar, zeker tijdens de inspiratiefase. Hierbij wordt de smartphone bedoeld, want geen van de ondervraagde Millennials maakt gebruik van een tablet. ‘Als je kijkt naar percentages, dan is 80% mobiel en 20% boeken, televisie en dat soort dingen’ (Van Onna 2016). De Millennials maken met hun mobiel het meest gebruik van social media, maar ook om te Googlen, te e-mailen en beelden te bekijken. Een responsive website, mobile first en digital first zijn een must om je bereik te vergroten en de Millennials aan te spreken. Een mobiele app daarentegen is voor het opdoen van reisinspiratie en -informatie geen must. Een app wordt gedownload wanneer het nuttig is, maar wordt vervolgens weer verwijderd. Toch maakt de Millennial nog gebruik van de computer. De gebruiksmomenten voor mobiel en computer zijn in onderstaande infographic te zien.



Online verdienmodellen

Er is niet één manier om online geld te verdienen, meerdere verdienmodellen dienen naast elkaar gebruikt te worden. Zo zijn er twee verdienmodellen die bij de Millennials blijken te werken. De eerste is content verkopen. Het moet wel fantastische content zijn. Alleen dan is de Millennial bereid hier geld voor te betalen. Het is daarom van belang de Millennial te laten weten dat de content interessant genoeg is en makkelijk toegankelijk, dus geen omslachtige betaalmethodes. Denk bij content verkopen aan online reisgidsen: digitale dossiers van een bestemming voor een bedrag rond de €2,50. Uit het onderzoek is namelijk naar voren gekomen dat de Millennials voor de reis een reisgids kopen. Mobiel wordt steeds belangrijker, daarom zal het voor deze doelgroep relevant zijn om een reisgids op de mobiel mee op reis te nemen.


Het tweede verdienmodel is native advertising. Een crossmediale propositie is van belang om adverteerders aan je te binden, alleen print is ook hierbij niet meer genoeg (Vader 2016). Bij native advertising sluiten de advertenties aan bij de content op de kanalen. Door een influencer aan je merk te binden, die jouw bereik vergroot, is de kans groot dat adverteerders met je willen samen werken (Mosk 2016).


Een contentstrategie is het allerbelangrijkste

Online maakt het mogelijk meerdere doelgroepen aan te spreken, zolang je maar de juiste kanalen inzet (Mosk 2016). Voor welke doelgroep er uiteindelijk gekozen wordt - of dit nou de Millennials zijn of niet - om online succes te behalen is een goede contentstrategie van groot belang. Wat wil je vertellen, wat is je intentie en welke doelgroep wil je aanspreken? Hierop stem je een contentstrategie af en die vertaal je naar verschillende kanalen (Vader 2016): de kanalen waar de doelgroep zich bevindt en waar jouw content het beste tot zijn recht komt.


Naast een contentstrategie moet er gekeken worden naar de redactie. Een online redactie heeft namelijk andere talenten in huis, zoals iemand die goed is in het schrijven van SEO-teksten, een social media-expert en iemand die goed is in het maken en monteren van video’s (Mosk 2016).


Is jouw bedrijf al Millennial-proof? De online ontwikkelingen gaan razendsnel. Er moet snel geschakeld worden om online aanwezigheid te creëren, je website te voorzien van waardevolle content en het bereik te vergroten binnen één of meerdere doelgroepen. Van de Millennials kun je leren!


Geraadpleegde bronnen

Ashouwer, S. (2016 Maart 01) Online positionering REIZ& Magazine. (D. Bokern, Interviewer) Breda.

Mosk, I. (2016, April) Online positionering REIZ& Magazine. (D. Bokern, Interviewer) Amsterdam.

Onna, J. ,van (2016, Maart 02) Online positionering REIZ& Magazine. (D. Bokern, Interviewer) Breda.

Vader, C. (2016, April) Online positionering REIZ& Magazine. (D. Bokern, Interviewer) Breda.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, contentmarketing

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten
Op vrijdagmiddag is besloten door het kabinet dat hotels in Nederland geen alcohol mogen schenken en verkopen na 20.00. Dit mag ook niet via room service of andere diensten.
23/10/20
EU Green Week aanzet tot goed raamwerk maar landbouwbeleid niet innovatief genoeg
Terwijl vandaag de EU Green Week wordt afgesloten zijn Nederlandse natuurorganisaties verbaasd over het Europese beleid voor de boeren.
23/10/20
Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
23/10/20
Derde overname van TopParken
En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
23/10/20
Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.