Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-01-2017
Auteur: Redactie

Recordcijfers voor Groningen

Recordcijfers voor Groningen
Foto: Bas Meelker
In 2016 is de stad Groningen opnieuw beter bezocht. Verschillende musea en culturele instellingen meldden afgelopen weken een stijging in hun bezoekersaantallen. Dat Groningen in trek is, merkt ook de VVV-winkel aan het toegenomen aantal bezoekers van de winkel en de Martinitoren. Marketing Groningen ziet de positieve ontwikkeling terug in het aantal bezoekers op de toeristische websites.


Toeristisch Groningen zit in de lift en dat merken ook de musea en culturele instellingen. Het Groninger Museum meldde begin dit jaar zo’n 290.000 bezoekers te hebben ontvangen, een recordaantal sinds 2002 met de tentoonstelling Ilja Repin – Het Geheim van Rusland. Het bezoek aan het Noordelijk Scheepvaartmuseum is ook gestegen naar 35.900 bezoekers ten opzichte van 34.100 in 2015.

Sterke online groei
Marketing Groningen ziet de positieve trend terug in zowel fysieke als online bezoekers. Het bezoek aan de VVV-winkel en de Martinitoren steeg naar: 310.000 voor de winkel en 66.000 beklimmers van de toren. Op de toeristische websites van Marketing Groningen, zoals toerisme.groningen.nl, is een sterke groei gemeten. De websites trokken ruim 600.000 bezoekers meer dan vorig jaar en bereikten daarmee ruim 1,7 miljoen unieke nationale en internationale bezoekers. De lopende wintercampagne 2016-2017 heeft bovendien al 5 miljoen mensen bereikt via, online artikelen, de geprinte insert in de Volkskrant en social media.


"We willen deze positieve trend voortzetten in 2017." zegt Hans Poll van Marketing Groningen. "De stijgende bezoekersaantallen geven aan dat Groningen meer in trek is als bestemming, meer gezocht en beter gevonden wordt. Voor komende jaren staan er nieuwe campagnes op stapel met nog meer focus op samenwerking, de provincie en de internationale bezoeker”.


Internationaal
Ook internationaal werpen de campagnes hun vruchten af. Met de komst van de nieuwe lijnverbindingen tussen Groningen Airport Eelde met bestemmingen als Gdańsk en Kopenhagen stijgen ook de online bezoekersaantallen uit die landen. Bezoekers afkomstig uit Polen en Denemarken noteren de hoogste groei. De Duitse bezoekers blijven onverminderd boven aan staan met 10% van het totale bezoek. De top vijf van meeste internationale bezoekers bestaat uit Duitsland, België, Groot-Brittannië, Polen en Amerika met daarop volgend Denemarken.

Topics:Toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...