Geplaatst op: 24-01-2017
Auteur: Redactie

Europa-Park neemt logistiek centrum in bedrijf

Europa-Park neemt logistiek centrum in bedrijf
In het nieuws over attractieparken domineert vrijwel altijd het nieuws over nieuwe attracties. Maar achter de schermen gebeurt minstens evenveel. Zo is een attractiepark ook een hele logistieke operatie. Bij Europa Park hebben ze gekozen voor een centraal aangestuurde distributie met een groot logistiek centrum van 8.000 m2.


Het park verwacht leveringen voortaan sneller te verwerken, tijd te besparen en transporten in het resort economischer en efficiënter uit te voeren. In totaal maken vijf afdelingen gebruik van het centrum waarin ook kantoren en enkele keukens een plaats hebben gekregen.


"Door dit nieuwe centrum kunnen we nog economischer en milieubewuster werken. Het is een hele verbetering tegenover de vroegere decentrale opslag en distributie. De verbeterde logistiek is een nieuwe stap in de verdere ontwikkeling van ons familiebedrijf en een investering in onze medewerkers, onze infrastructuur en ook voor onze gasten die we achter de schermen nog beter kunnen bedienen".


Jürgen Mack, directeur/eigenaar van Europa-Park


De vijf afdelingen die gebruik maken van het logistieke centrum zijn: food & beverage, shopping & games, marketing, inkoop en personeelszaken. De benodigdheden voor het attractiepark en hotel resort kunnen via vijf loskades aangeleverd worden. Vervolgens worden deze óf direct op de gewenste locatie bezorgd óf opgeslagen in het magazijn. Dat kan op 2.000 palletplaatsen, in 1.400 strekkende meter stellingen voor de opslag van kleine artikelen en in een koel- en diepvriesafdeling voor etenswaren, bij temperaturen van min 18 tot en met plus 14 graden. Het magazijn heeft continu zo'n 20.000 artikelen op voorraad en bij de bouw is al rekening gehouden met de komst van een zesde hotel en het waterpark in 2019.



Familie Mack in het nieuwe logistieke centrum


In het centrum zijn ook 41 bureaus en vergaderruimtes gebouwd. Gesprekken met leveranciers en sollicitanten vinden voortaan hier plaats. Daarnaast telt het gebouw enkele keukens voor de productie van zoetwaren, opleidingen van leerling-koks en het ontwikkelen van nieuwe gerechten .


Om zo efficiënt mogelijk te kunnen uitleveren maakt men gebruik van nieuwe software die moet zorgen voor een reductie van het aantal bewegingen in magazijn en resort. Het park telt bijvoorbeeld alleen al 60 restaurants en eetkramen en ook nog eens 68 souvenirshops. Twee voertuigen beleveren vanaf nu deze locaties. Ieder voertuig is geschikt voor een gewicht van 3 ton verdeeld over 6 pallets. Een extra voertuig met knielmogelijkheid is in bestelling voor de belevering van hotels en het toekomstige waterpark.


In het magazijn zijn zo'n 100 personen werkzaam. Op 1 maart 2016 is de bouw gestart, eind november was het gebouw gereed en vorige week is de verhuizing van de afdelingen afgerond. De investering bedroeg 10 miljoen euro.

Trefwoorden: attractieparken

CELTH
 






||| Nieuws |||

26/04/24
MagSafe accessoires voor Samsung
Er zijn tegenwoordig nog weinig mensen die zonder hun smartphone de deur uitgaan, laat staan dat ze op vakantie gaan zonder smartphone. Waarbij eerder de trend rondom iPhone en MagSafe accessoires zeer groot was, is deze trend nu ook te zien bij Samsung gebruikers.
26/04/24
Beerze Bulten viert 75-jarig bestaan met blik op de toekomst
In 75 jaar Beerze Bulten is er heel veel veranderd, maar het park blijft zich ontwikkelen. Van een huuske en een waterpomp op een kale zandvlakte, naar een 5-sterren Vakantiepark met luxe faciliteiten.
26/04/24
SEA LIFE Scheveningen opent interactieve tentoonstelling ‘Kracht van de Natuur’
SEA LIFE opent een nieuwe interactieve tentoonstelling over het windpark Hollandse Kust Zuid dat voor de kust van het Scheveningse aquarium ligt. Kinderen leren van de karakters Milly en Windston meer over het onderwaterleven in de Noordzee, de bouw van een windpark en over onderzoek om ecologie te versterken.
26/04/24
Nieuwe borden bij UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies
De informatieborden bij de forten en andere water- en verdedigingswerken zijn vernieuwd om de bijzondere status van UNESCO Werelderfgoed Hollandse waterlinies onder de aandacht te brengen.
26/04/24
Nieuwe webapplicatie Explore Gouda feestelijk in gebruik genomen
Vanaf nu kan jong en oud de stad Gouda te voet ontdekken met Explore Gouda, een webapplicatie met gesproken routeaanwijzingen die informatie geeft over interessante punten onderweg.
26/04/24
Kom naar Buuten in mei
Buuten, een nieuw merk voor het oostelijke natuur- en recreatiegebied in Leeuwarden. Het gebied biedt een scala aan buitenbelevenissen voor toeristen, dagjesmensen en inwoners van Leeuwarden en omgeving en is 365 dagen per jaar toegankelijk.
26/04/24
Provincie Groningen investeert in veilig en aantrekkelijk lopen
In de loopagenda 2024-2027 staat hoe de provincie de komende vier jaar met onderzoek, samenwerking en subsidies gaat bijdragen aan een veilige en aantrekkelijke provincie voor de voetganger.
26/04/24
Recreatie Vakbeurs 2024: eerste twee segmenten volgeboekt
De eerste twee segmenten Recreatietechniek en Digitalisering en Marketing in hal 3 en 4 zijn volledig volgeboekt tijden de jaarlijkse recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg. De belangstelling is groot.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...