Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-01-2017
Auteur: Marc Gerlings

Bungalowmarkt zoekt groei bij inkomend toerisme

Bungalowmarkt zoekt groei bij inkomend toerisme
Gemiddelde verblijfsduur naar dagen. Afbeelding: BookerZzz

De bungalowmarkt is al jaren een verzadigde markt waarbij de gemiddelde bezettingsgraad nog onder de 30 procent ligt. Om deze bezetting te verhogen heeft BookerZzz, het bedrijf achter boeking website BungalowSpecials.nl, inmiddels zijn vleugels uitgeslagen naar het buitenland. Het afgelopen jaar is het boekingsgedrag tussen de verschillende labels onder de loep genomen, met als uitkomst een aantal noemenswaardige trends.


Wie heeft de grootste portemonnee?

Met vakantie gaan kost natuurlijk geld, maar wie is er bereid om het diepst in de buidel te tasten? Dat zijn de Engelsen. De gemiddelde reissom op HolidayParkSpecials ligt namelijk 25,5% hoger in vergelijking met de Nederlanders die wat meer de hand op de knip houden. Naast de Engelsen wordt Nederland voorbijgelopen door de Duitsers die niet alleen langere, maar ook duurdere vakanties boeken. De reissom ligt 9,5% hoger dan op het Nederlandse label.


Deze verschillen in de hoogte van de reissom zijn vooral te verklaren door het eerder genoemde feit dat Duitsers langere vakanties boeken die ook duurder zijn. Daarnaast geven de Duitsers en Engelsen vaak de voorkeur aan de luxere vakantieparken en verblijfsaccommodaties.


Duitsers gaan het langste met vakantie

Hoelang we op vakantie gaan is echt afhankelijk per land. De Duitsers boeken de meest lange vakanties. Onze Oosterburen boeken vakanties met een gemiddelde duur van 5,32 dagen. De Belgen gaan iets eerder huiswaarts, namelijk na 4,28 dagen en de Nederlander vormt de middenmoot met een gemiddelde duur van 4,77 dagen.


De Duitsers boeken niet alleen de langst durende vakanties, maar zijn er ook als eerste bij. Gemiddeld wordt er 67 dagen voor vertrek geboekt, terwijl de Nederlands en Belgen wat dichter op het moment van vertrek zitten met respectievelijk 55 en 58 dagen.


Wie vult zijn winkelkarretje?

De Engelsen mogen dan de grootste portemonnee hebben, Nederlanders lopen aan kop door het winkelkarretje het meest te vullen. Maar liefst 37% van alle Nederlandse boekingen op BungalowSpecials.nl bevat één of meerdere extra’s. Hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld bedlinnen of eindschoonmaak. Voorheen waren de Nederlanders meer prijsbewust.


De grootste learnings

Cross border gaan is niet iets wat in een nacht gebeurt. Vele zaken gaan in het buitenland anders dan in Nederland. Toch biedt het internationaliseren van een bedrijf vele voordelen. Zo heeft BookerZzz haar marktpotentieel vergroot en genereren de buitenlandse merken hogere marges. Ook is er gekeken naar het long tail aanbod. Dit wordt door de internationalisering veel langer. Veruit de belangrijkste learning was de verbetering van de liquiditeit. Doordat het product in meerdere landen wordt aangeboden die allemaal verschillende vakantieperioden hebben, werd de liquiditeit en gemiddelde bezettingsgraad verbeterd.

Trefwoorden: toerisme, bungalow, bungalowmarkt, bezettingsgraad, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.