Geplaatst op: 12-01-2017

Kostenbesparing bij zakenreiziger voorbij?

Kostenbesparing bij zakenreiziger voorbij?
Foto: Tix.nl
De crisis ligt achter ons. Ook de zakenreiziger geeft weer meer uit. Business class vliegen naar je afspraak is niet meer raar. De omslag kwam in 2016.

Tijdens de financiƫle crisis kozen veel bedrijven er vanwege kostenbesparing voor om hun medewerkers niet meer business class, maar economy class te laten vliegen. Nu er steeds meer signalen zijn dat de crisis bezworen is, stijgt het aantal zakelijke business class-boekingen snel. Dit blijkt uit cijfers van vliegticket-website Tix.nl.

Het percentage business class reizigers neemt vooral sinds medio 2016 snel toe, terwijl het aantal zakelijk geboekte reizen stabiel bleef. Het percentage zakelijke reizigers dat per businessklasse vloog lag tijdens de laatste maanden van 2016 ruim 50% hoger, dan in dezelfde periode drie jaar eerder.

De particuliere reiziger houdt de hand vooralsnog op de knip, en vliegt niet vaker business class dan voorheen. Minder dan een half procent van de particuliere reizigers vliegt in de zakelijke klasse.

Priority boarding
Ook het aantal passagiers dat er voor kiest om, tegen betaling, met voorrang aan boord van het vliegtuig te gaan stijgt. In 2016 maakte bijna 11% meer reizigers gebruik van de premium instapservice dan in 2014.

Overigens bieden niet alle luchtvaartmaatschappijen priority boarding aan. Van de airlines die deze mogelijkheid wel bieden, is dit verhoudingsgewijs het meest in trek bij Wizzair. Gemiddeld één op de 10 passagiers van de lowcostairline, die vooral naar Oost-Europa vliegt, stapt het liefst met voorrang in.
Trefwoorden: vliegen, business class, boekingsgedrag, crisis, zakenreis

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

22/05/15
Managing visitor pressure in urban tourism
The discussion around the balance between visitors and inhabitants is discussed frequently in the ...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
15/06/14
Trends & Hypes NRIT Media juli 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/05/18
NBTC lanceert campagne voor zakelijk toerisme
NBTC lanceert de #likeholland campagne op Nederland als zakelijke bestemming te promoten. Met...
07/05/18
Nederland wereldwijd in top 10 congresbestemmingen
Nederland behoort wederom tot de top 10 op de jaarlijkse ranglijst van The International Congress a...
21/03/18
Meeting Awards uitgereikt tijdens kennisevent
De Nationale Meeting Awards zijn gewonnen door geWoonboot, Radisson Amsterdam Airport Schiphol, Bild...
05/03/18
Helmond sluit aan bij VisitBrabant Convention Bureau
Helmond heeft zich voor wat betreft de promotie van events en congressen aangesloten bij het VisitB...
28/01/18
Louwman Museum beste evenementenlocatie van Nederland
Het Louwman Museum is uitgeroepen tot Beste Evenementenlocatie van het Jaar 2017 tijdens het Meetin...
23/11/17
Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recr...
09/06/17
Nederland terug in top 10 internationale non-corporate congressen
Nederland staat weer op de 10e plaats van de UIA-lijst. De Union of International Associations hou...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk