Geplaatst op: 12-01-2017

Kostenbesparing bij zakenreiziger voorbij?

Kostenbesparing bij zakenreiziger voorbij?
Foto: Tix.nl
De crisis ligt achter ons. Ook de zakenreiziger geeft weer meer uit. Business class vliegen naar je afspraak is niet meer raar. De omslag kwam in 2016.

Tijdens de financiële crisis kozen veel bedrijven er vanwege kostenbesparing voor om hun medewerkers niet meer business class, maar economy class te laten vliegen. Nu er steeds meer signalen zijn dat de crisis bezworen is, stijgt het aantal zakelijke business class-boekingen snel. Dit blijkt uit cijfers van vliegticket-website Tix.nl.

Het percentage business class reizigers neemt vooral sinds medio 2016 snel toe, terwijl het aantal zakelijk geboekte reizen stabiel bleef. Het percentage zakelijke reizigers dat per businessklasse vloog lag tijdens de laatste maanden van 2016 ruim 50% hoger, dan in dezelfde periode drie jaar eerder.

De particuliere reiziger houdt de hand vooralsnog op de knip, en vliegt niet vaker business class dan voorheen. Minder dan een half procent van de particuliere reizigers vliegt in de zakelijke klasse.

Priority boarding
Ook het aantal passagiers dat er voor kiest om, tegen betaling, met voorrang aan boord van het vliegtuig te gaan stijgt. In 2016 maakte bijna 11% meer reizigers gebruik van de premium instapservice dan in 2014.

Overigens bieden niet alle luchtvaartmaatschappijen priority boarding aan. Van de airlines die deze mogelijkheid wel bieden, is dit verhoudingsgewijs het meest in trek bij Wizzair. Gemiddeld één op de 10 passagiers van de lowcostairline, die vooral naar Oost-Europa vliegt, stapt het liefst met voorrang in.
Trefwoorden: vliegen, business class, boekingsgedrag, crisis, zakenreis

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

22/05/15
Managing visitor pressure in urban tourism
The discussion around the balance between visitors and inhabitants is discussed frequently in the ...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
15/06/14
Trends & Hypes NRIT Media juli 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
18/10/19
Grootste easyHotel opent haar deuren bij Amsterdam Airport Schiphol
easyHotel Benelux heeft gister de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol voll...
17/10/19
Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zi...
17/10/19
Fletcher Hotels zet de teller op 100
Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de tell...
08/10/19
KLM viert haar verjaardag met 100 jaar vooruitgang
Vandaag bestaat KLM precies 100 jaar. Het is de eerste commerciële luchtvaartmaatschappij die sinds...
04/10/19
Hospitalitynetwerk krijgt nieuw evenement: Hotelborrel Haarlemmermeer
Event Park Amsterdam, het Convention Bureau van regio Haarlemmermeer, organiseert op 25 oktober 2019...
28/08/19
Center Parcs met Bizcation op de zakelijke markt
Center Parcs groeit sterk in zakelijke evenementen. Het aantal boeking voor de zogenaamde Bizcations groeide de eerste jaarhelft met 15 procent.
26/07/19
Exclusief voor leden
Trend: meer breakout ruimten bij hotels?
Exploiteer je een hotel dat is gericht op zakelijke gasten en business evenementen? Dan is de kans ...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk