Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2017
Auteur: Marc Gerlings

Volop inspiratie in Holland Paviljoen Vakantiebeurs 2017

Column

Volop inspiratie in Holland Paviljoen Vakantiebeurs 2017
Foto: Vakantiebeurs

Heb je de afgelopen jaren de Vakantiebeurs bezocht? Je zag langzaam aan het Holland Paviljoen in elkaar schrompelen. Een hoopje zielige wanden die officieel stands heten bleven overeind staan. Het was niet meer om aan te zien. 2017 betekent een omslag. Bruisend staan de standhouders die zich willen laten zien onder de vlag van Holland. Het is er leuk. Weer lekker veel stands. Bereid je wel voor op een specifieke doelgroep.


Waar je ook loopt, het aandeel grijze haren is enorm. Heel af en toe loopt er nog een koppeltje dertigers door het paviljoen. Bij de stand van de ANWB met daarin de leukste uitjes van Nederland – een aparte stand naast de gewone standruimte van deze organisatie – komt een verdwaalde moeder met kind langs op zoek naar Roodkapje van de Efteling. Een dag eerder won dit grote attractiepark nog de landelijke titel Leukste uitje van Nederland. Het zijn de uitzonderingen in de seniorenmassa. Eerlijk is eerlijk, de drie grote standruimten van de ANWB zorgen ook voor een grote stroom langs en door het vernieuwde Holland Paviljoen.

Het Holland Paviljoen heeft weer schwung. Rondom een kleine molen als symbool van Nederland, vind je een grote rijkdom aan stands. Van Maasmeanders, afgelopen bijna winnaar van onze Toeristische Samenwerking Award, tot b&b-bon. Van het hippe Lookout tot diverse regio's, zoals Gelderland met zijn nieuwe lijn van toeristische magazines. De gangpaden puilen uit, de buzz gezellig en veel nieuwsgierige ogen die alles opslorpen.


Maar wie grijpt de bezoeker echt? Wie kan de mensen uit de gangpaden trekken. De eerste trend is VR. Virtual reality kom je op diverse stands tegen. Bij de stand van de Leukste uitjes in Nederland kun je virtueel de nieuwe dierentuin Wildlands, of is het een pretpark, een virtueel bezoek brengen. Ook de Amsterdamse toren Lookout kun je door de vr-bril bezoeken. Heel slim zet Lookout gewoon een model neer. Een manshoog nagebouwd model dat goed verlicht is zodat alle functies opvallen. Nu passen krijgen bezoekers door dat een van de restaurants boven in de toren ronddraait. Even staan mensen stil. Een mooie pakkans voor de standbemanning om passanten meer over de Lookout te vertellen. Model en virtual reality vullen elkaar goed aan. De ene bezoeker neemt even een paar minuten om de bril op te zetten terwijl de ander slechts luttele tientallen seconden door de modeltoren ziet wat mogelijk is.

Holland Casino (Utrecht) weet de aandacht te trekken. De senior vindt de gokspellen die gespeeld worden met het publiek mateloos boeiend. Jammer dat de spellen op de beursvloer plaatsvinden. Meer dan de tweede rij kan niets meer meemaken.


Bij de aanvang van de beurs bracht de organisatie een opvallend getal naar buiten. Twee derde van de bezoekers komt ook om naar nationale mogelijkheden voor een vakantie of dagje uit te kijken. Dit jaar komen naar verwachting weer meer dan 110.000 bezoekers naar de Jaarbeurs. Een stevige massa. Daar kun je toch rendement uithalen? Dat blijft een lastige vraag. Slimme marketeers van attracties en regio's halen meer rendement via allerlei online toepassingen. Helemaal afschrijven van een beursconcept is niet nodig als je de sterke beursstand ziet in hun optreden. Pak dan wel een product en concept dat past bij de oudere bezoeker. Nog belangrijker; maak je stand interactief. Spel, virtual reality, workshop, tips of wedstrijd, grijp hun aandacht. Tenslotte is deze beurs niet alleen inspireren en informeren over reizen en uitjes maar het is ook een uitje op zich. Dan wil je wel vermaakt worden.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: Vakantiebeurs, Nederland, uitje, weekend weg, toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...