Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-01-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Terreurdreiging bepaalt voor helft Nederlanders vakantiebestemming

Terreurdreiging bepaalt voor helft Nederlanders vakantiebestemming
Bron: Shutterstock
Nederlanders maken veel buitenlandse reizen, maar bereiden zich slecht voor. Slechts een kwart informeert zich vooraf over benodigde reisdocumenten, vaccinaties of de veiligheidssituatie ter plaatse. Dat blijkt uit onderzoek van NBTC-NIPO Research, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.


Uit het onderzoek blijkt verder dat terreurdreiging voor 45 procent van de Nederlanders belangrijk is bij de keuze voor een vakantiebestemming. Pas daarna volgen gezondheid, criminaliteit, de politieke situatie, risico op natuurgeweld en het risico op verkeersongelukken.


Nederlanders meer in de problemen

In 2016 ondernamen Nederlanders bijna 18 miljoen buitenlandse vakanties. 74% van de Nederlanders die naar het buitenland gaat, geeft aan zich niet voor te bereiden. Ze informeren zich niet over benodigde reisdocumenten, vaccinaties of de veiligheidssituatie ter plaatse. Dat zorgt er voor dat Nederlanders steeds vaker in het buitenland in de problemen komen. Afgelopen jaar werd bijna 1.000 keer door ambassades, consulaten of vanaf het ministerie in Den Haag hulp verleend aan Nederlanders in het buitenland, van verkeersongelukken, ziekenhuisopnamen tot vermissingen. Maar ook bij 12 moorden op Nederlanders in het buitenland kwam het ministerie in 2016 in actie.


Terreurdreiging belangrijk bij keuze bestemming

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat terreurdreiging voor 45 procent van de Nederlanders belangrijk is bij de keuze voor een vakantiebestemming. Pas daarna volgen gezondheid, criminaliteit, de politieke situatie, risico op natuurgeweld en het risico op verkeersongelukken.


Nieuwe dienstverlening BuZa groot succes

Minister Koenders (Buitenlandse Zaken): "Je merkt dat mensen in deze roerige tijden behoefte hebben aan feitelijke informatie en advies.” Daarom is het ministerie 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar op één centraal telefoonnummer: +31-247-247-247. Koenders: "Precies een jaar na de start van de nieuwe dienstverlening kunnen we concluderen dat het een groot succes is. We helpen en adviseren zo’n 3000 mensen per dag. Zo zijn we overal dichtbij.” Tegelijkertijd ziet het ministerie dat de reisadviezen steeds populairder worden. Die werden vorig jaar 2,5 miljoen keer bekeken. Dat is een verviervoudiging in 2 jaar tijd. Een uitschieter was het reisadvies Turkije dat op 16 juli, de dag na de mislukte coup, alleen al door 100.000 mensen werd geraadpleegd.


Samenwerking met andere organisaties

Het ministerie slaat vanaf vandaag de handen ineen met andere organisaties om vakantiegangers actiever te wijzen op het belang van een goede reisvoorbereiding. Samen met onder andere de Douane, de GGD en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland lanceert het ministerie op de Vakantiebeurs het initiatief ‘NL reist’. Ook daarna blijven de organisaties samenwerken om aandacht te vragen voor een goede voorbereiding als Nederlanders op reis gaan.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, buitenlandse vakanties, voorbereiding, dreiging, negatieve aspeten

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...