Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-12-2016
Auteur: Redactie

Themajaar Mondriaan tot Dutch Design officieel gelanceerd in Gelderland

Themajaar Mondriaan tot Dutch Design officieel gelanceerd in Gelderland
Partners Mondriaan to Dutch Design Gelderland geven startsein voor themajaar 2017
Vrijdag is het Themajaar ‘100 jaar De Stijl’ door de Gelderse partners officieel gelanceerd. Tijdens een bijeenkomst op 16 december in Villa Mondriaan in Winterswijk hebben Gelderse bureaus voor toerisme tezamen met enkele Gelderse musea de officiële aftrap gegeven.


2017 is het jaar waarin we 100 jaar vormgeving van de toekomst vieren. Directe aanleiding is de oprichting van De Stijl in 1917, de kunststroming waarvan de kenmerken tot op de dag van vandaag terug te vinden zijn onder de noemer Dutch Design. Om deze mijlpaal te vieren heeft NBTC Holland Marketing, samen met haar partners, 2017 uitgeroepen tot het themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’. Voor de kunst- en designliefhebber is 2017 hét moment om Nederland te bezoeken.


Gelderse samenwerking

In Gelderland werken diverse marketingorganisaties en musea samen aan de invulling van dit themajaar. Manuel Hezeman, directeur van Achterhoek Toerisme gaf tijdens de lancering het belang van samenwerking op Gelders, nationaal en internationaal niveau aan: "Op deze manier brengen we het culturele aanbod dat Gelderland rijk is onder de aandacht bij een groot (inter)nationaal publiek.”


Impact

Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk benadrukte tijdens de lancering tevens het belang van cultuur en toerisme in Gelderland. Lies Boelrijk van het Kröller-Müller Museum, schatkamer van De Stijl, verhaalde over hetgeen De Stijl als kunstbeweging tot stand heeft gebracht. Max Schreuder van NBTC Marketing sloot af met de impact van een themajaar als dit. NBTC zet komende jaren sterk in op spreiding van toerisme in tijd en ruimte als ook op cultuurtoerisme. Dit thema vormt voor internationale kunst- en designliefhebbers aanleiding om veel regio’s in Nederland te bezoeken.

De Stijl en Mondriaan Judith Kadee, directeur Villa Mondriaan:

Link: http://geldersestreken.nl/mondriaan-tot-dutch-design
Trefwoorden: themajaren, evenementen

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...