Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-12-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristen besteden 5% meer in Nederland, opvallend minder bestedingen van Chinezen

Toeristen besteden 5% meer in Nederland, opvallend minder bestedingen van Chinezen
Bron: Shutterstock
In het derde kwartaal van 2016 hebben buitenlandse toeristen 5% meer geld in Nederland uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal van 2015. In totaal werd 2,3 miljard euro in Nederland besteed. Opvallend was de sterke groei van bestedingen van vakantiegangers uit de Verenigde Staten (+13%). Door een behoorlijke terugval van bestedingen van Chinese toeristen (-21%) viel China dit kwartaal net buiten de top 10 van belangrijkste herkomstlanden. Dat blijkt uit de Statistiek Internationale Handel van het CBS.


Het statistisch bureau kwam vrijdag naar buiten met cijfers over het internationaal reisverkeer. Daarin zit ook het zakelijk reisverkeer en reisverkeer voor gezondheid en onderwijs. In dit artikel legt de redactie van NRIT de focus op de vakantiebestedingen in het derde kwartaal van dit jaar. Vrijdag keken we naar de bestedingen van Nederlandse toeristen in het buitenland, vandaag de bestedingen van buitenlanders in Nederland.


Groei uit belangrijkste herkomstlanden

Uit de voor Nederland belangrijkste drie herkomstlanden, Duitsland (+6%), België (+9%) en Verenigd Koninkrijk (+1%) groeiden de bestedingen. Deze drie landen zijn verantwoordelijk voor 83% van alle bestedingen van buitenlandse toeristen in het derde kwartaal. Duitse toeristen gaven in het derde kwartaal 1,5 miljard euro in ons land. Het gat met nummer 2, België, is enorm; Belgen gaven 344 miljoen euro uit. Opvallend was de sterke groei van de bestedingen uit de Verenigde Staten (+13%). Binnen de top tien gaven toeristen uit Denemarken (-13%), Zwitserland (-9%), Italië (-8%) en Spanje (-3%) minder uit in Nederland. Nummer vijf Frankrijk bleef stabiel. Opvallende nieuwkomer binnen de top 10 is nummer 10 Australië. Toeristen uit dat land gaven 9% meer uit in Nederland.


Wisselend beeld bij BRIC-landen

Net buiten de top 10 staat China op een elfde positie. De bestedingen van Chinese toeristen daalden met 21% naar 11 miljoen euro. De andere BRIC-landen geven een wisselend beeld. Brazilië (-33%), Rusland (-25%) en India (+17%). Het toerisme uit Israël bleef stabiel met 11 miljoen euro aan bestedingen op positie 12, gevolgd door Canada met eveneens 11 miljoen en een stabilisatie.


Meeste geld komt uit Europa

Verzetten we onze focus naar werelddelen dan is duidelijk dat de meeste bestedingen uit Europa komen, 92% van alle bestedingen van buitenlandse toeristen in ons land. In absolute zin komt de grootste groei ook uit Europa (83 miljoen euro). In relatieve zin namen de bestedingen van Europeanen op vakantie in ons land met 4% toe. Opvallend is verder de grote groei (+35 miljoen / 438%) van de bestedingen uit Afrika. De bestedingen uit Amerika groeiden met 5% waar die uit Azië met 19% daalden. Ook het toerisme uit het Midden-Oosten kreeg een tikje (-27%).


Tabel 1: Bestedingen van buitenlanders in Nederland voor vakantie

in het derde kwartaal van 2016 in miljoenen euro's


2016-3 Mutatie
Duitsland        1.446 6%
België           344 9%
Verenigd Koninkrijk           140 1%
Verenigde Staten van Amerika             63 13%
Frankrijk             45 0%
Italië             34 -8%
Spanje             29 -3%
Zwitserland             21 -9%
Denemarken             13 -13%
Australië             12 9%
Europa        2.151 4%
Afrika             43 438%
Amerika             87 5%
Azië             42 -19%
Midden Oosten             11 -27%
Oceanië             14 8%
Alle landen        2.338 5%
Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, bestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...