Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-12-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Trendrapport aan ministerie van EZ en Kamerleden overhandigd

Trendrapport aan ministerie van EZ en Kamerleden overhandigd
Vlnr Adri van der Weyde, Kees van Wijk en Remko de Haan

Gisterenmiddag is het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd officieel overhandigd aan Remko de Haan, plaatsvervangend directeur Topsectoren en Industriebeleid van het ministerie van Economische Zaken. Het rapport werd overhandigd door Kees van Wijk, voorzitter van Gasvrij Nederland en Adri van der Weyde, voorzitter van RECRON na afloop van het Algemeen Overleg over de gastvrijheidseconomie met de Tweede Kamer. Ook Kamerleden Erik Ziengs (VVD), Agnes Mulder (CDA) en Jacques Monasch (Nieuwe Wegen) namen een exemplaar van het rapport in ontvangst.


Zowel de Kamerleden als Remko de Haan waren erg onder de indruk van het rapport dat samen met de branche wordt gemaakt. De Haan onderstreepte het belang van goede eenduidige cijfers die de economische waarde van de branche voor Nederlandse economie duiden. In 2015 was de totale economische waarde van toerisme en recreatie voor Nederland bijna 73 miljard euro, 3,8% van het Bruto Nationaal Product. In toerisme vinden 626.000 Nederlanders een baan, 6,3% van alle banen in Nederland.


Goed voorbeeld van publiek-private samenwerking

Het 35ste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is een goed voorbeeld van publiek-private samenwerking. In 1980 werd het rapport voor het eerst gemaakt door het toenmalige Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT) maar inmiddels hebben vele partijen aangehaakt en is het rapport gegroeid van een kleine 50 pagina’s naar ruim 500 pagina’s vakinformatie.


Belang van de sector voorop

Het Trendrapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media. Dat lijkt voor de hand te liggen, maar alle samenwerkingspartners hebben het belang van één sterke publicatie voor de hele gastvrijheidseconomie ingezien. Ze hebben daartoe hun eigen publicaties gestaakt of plannen daarvoor geparkeerd. Zo heeft hebben CBS en NBTC haar drie toerisme-publicaties in het Trendrapport geïntegreerd, schrijven onderzoekers van CELTH elk jaar tien verdiepende artikelen in het rapport op basis van state-of-the-art onderzoek, leveren veel brancheorganisaties een bijdrage aan het Trendrapport en heeft de uitgever NRIT Media haar rapport opengesteld voor andere auteurs. Alle partijen hebben elkaar in één publicatie gevonden en zijn daarmee over hun eigen schaduw gesprongen in het belang van de complete sector.



De overhandiging van het rapport met Adri van der Weyde (RECRON), Hans Dominicus (CELTH), Kees van Wijk (Gastvrij Nederland en Remko de Haan (Ministerie van Economische Zaken)


Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd

In het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd treft u een actueel overzicht aan van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van toerisme, recreatie en vrije tijd. Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en ontwikkelingsrichtingen. Een rapport dat ondernemers, overheden en andere stakeholders volop bouwstenen biedt voor een duurzame toekomst waar we voor staan.


Bestellen

Het rapport is eenvoudig via de store op www.nritmedia.nl te bestellen.





Trefwoorden: trends, toerisme, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, vakanties, vrije tijd, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, watersport, reisbranche, touroperators, reisbureaus, attracties, evenementen,

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...