Geplaatst op: 01-12-2016

Nederlandse toerismesector moet vizier ook op buitenlandse gast richten

Het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is verschenen

Nederlandse toerismesector moet vizier ook op buitenlandse gast richten
De Nederlandse toeristische sector staat voor grote uitdagingen. Het binnenlands toerisme stagneert al enige jaren tegenover een sterke groei van het inkomend toerisme. Dat betekent dat bedrijven nieuwe markten vooral in het buitenland moeten zoeken. Waar toeristische hotspots als de grote steden en de kust makkelijk de buitenlandse toerist weten te verleiden tot een bezoek aan ons land, moeten minder voor de hand liggende bestemmingen daarvoor hun product- en marketingketen herzien. Die overall-conclusie staat in het vandaag verschenen Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 dat ook dit jaar tot stand kwam in samenwerking met de markt, het onderwijs en de overheid. NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS hebben in een intensieve samenwerking dit rapport samengesteld.


Inspelen op grote veranderingen

De totale branche beweegt zich op een mondiaal speelveld waar onveiligheid en onrust toeristenstromen sterk beïnvloeden. Zo had de vluchtelingencrisis een grote invloed op het Grieks en Turks toerisme en heeft toeristisch België nog steeds veel last van de recente aanslagen. Nederland is dergelijke gebeurtenissen bespaard gebleven maar ook binnenlandse ontwikkelingen hebben een grote invloed op het Nederlands toerisme.


We hebben dan wel de crisis achter ons gelaten maar dat vertaalt zich vooral in een groei van het aantal buitenlandse vakanties wat gepaard gaat met een afname van het aantal binnenlandse vakanties. Een sterke vergrijzing, waar ouderen na hun pensioen nog circa twintig jaar leven, beïnvloedt de vraag substantieel. Bedrijven in toerisme en recreatie zullen daarop een antwoord moeten vinden. Ook de toenemende groep nieuwe Nederlanders vraagt om een andere invulling van het vrijetijdsaanbod. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn veel bedrijven naarstig op zoek naar de vraag hoe ze waarde voor de consument kunnen toevoegen omdat die consument de deeleconomie heeft omarmd en zelf in toenemende mate zijn vakantie- of vrijetijdspalet samenstelt. Op hetzelfde moment wordt van bedrijven een duurzame exploitatie verwacht in een markt die sterk op de laagste prijs of de hoogste korting is georiënteerd. Een overigens op en top transparante markt waar social media steeds meer de meningsvorming van de consument bepaalt.


Volop uitdagingen en dynamiek

Kortom, een branche met veel uitdagingen maar ook veel kansen die in het nieuwe Trendrapport in tal van trends en ontwikkelingen aan de orde komen. De belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn niet te vangen in het totale volume van deze sector, maar juist in de verschillen tussen groepen, tijdelijke pieken en dalen, mogelijkheden die worden geboden door technologie, stimulering of juist begrenzing door politiek, de wijze waarop we samenleven en daarbij rekening houden met onze planeet, plus nog duizend en een dynamieken die onder en achter de markt spelen, en dan niet eens altijd in samenhang met elkaar. Zou je denken dat wereldwijde onrust en terroristische dreiging leidt tot het terugtrekken in de schulp en drastische gevolgen voor de sector, zien we juist meer saamhorigheid en wil men zich juist in de vrije tijd niet laten regeren door angst. Kunnen we met virtual reality voortaan net zo goed vanuit huis een vakantiegevoel ervaren, blijkt het juist ook te worden ingezet voor extra voorpret, een nog intensere beleving, en gaat men nog meer op zoek naar belevenissen én betekenissen in de ‘echte’ wereld. En waar milieubewegingen al jaren roepen dat we met te veel een te groot beroep doen op onze omgeving, en de politiek er ook maar beperkt stappen in kon zetten, lijkt nu opeens van onderaf een roep om een duurzamer wereld door generatie Y wel tot verandering aan te gaan zetten.


Feiten en cijfers

Net als het jaar ervoor ging 80 procent van de Nederlanders in 2015 op vakantie, vaak meer dan één keer. De vakantieparticipatie zit daarmee in de Europese top. Iets minder dan de helft van de vakanties wordt in eigen land doorgebracht. De populairste bestemming voor lange buitenlandse vakanties was Frankrijk, in 2014 was Duitsland nog nipt favoriet.


De toerismesector wordt, mede door de groei van het inkomend toerisme, steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. In 2015 was de sector goed voor bijna 73 miljard euro aan toeristische bestedingen en 3,8 procent van het bruto binnenlands product, vijf jaar eerder was dat nog 3 procent. Vooral het inkomend toerisme is gegroeid. Buitenlandse toeristen gaven in 2015 bijna 20 miljard euro in ons land uit, ruim 13 procent meer dan in 2014. Het binnenlands toerisme is nog steeds een stuk groter dan het inkomend toerisme maar groeit minder sterk: de bestedingen namen met 2,6 procent toe en het aantal overnachtingen met 1,4 procent.


Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

In dit Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd leveren we veel bouwstenen in de vorm van recente (statistische) ontwikkelingen, trends, innovaties die bedrijven kunnen helpen bij het bepalen van het toekomstig pad. We proberen de voornaamste ontwikkelingen elk jaar in samenhang te presenteren in dit rapport. Ook bij dit proces leggen we verbindingen binnen de sector. Een sector die, zo blijkt uit vorig jaar uitgevoerd onderzoek, het Trendrapport zeer waardeert. Het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is via de store op www.nritmedia.nl eenvoudig te bestellen.


Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ton Vermeulen via ton@nrit.nl of 06 27 21 93 97. Het Trendrapport wordt jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media. CBS heeft vandaag in het kader van het verschijnen van het Trendrapport het persbericht Toename aantal overnachtingen van zakenreizigers online gepubliceerd.

Trefwoorden: trends, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...