Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-11-2016
Auteur: Marc Gerlings

Merkgids Crossroads Brabant opgeleverd

Merkgids Crossroads Brabant opgeleverd

In Nationaal Monument Kamp Vught nam gedeputeerde Henri Swinkels op 21 november de ‘Merkgids Crossroads in Brabant, Life Changing Stories 40-45’ in ontvangst van Fabio Tat (VisitBrabant). Voor ‘Crossroads Brabant’ heeft een aantal Brabantse organisaties en instellingen de krachten gebundeld om de verhalen over de Tweede Wereldoorlog in Noord-Brabant breder bekend te maken. NHTV Breda Lectoraat Storytelling is bedenker van het concept ‘Crossroads Brabant’ en ontwikkelde de ‘Merkgids’.

De ambitie van Crossroads is het raken van mensen van nu, met de keerpunten van toen. Swinkels noemde de Merkgids en de Brabantse samenwerking: "Een sterk fundament om toe te werken naar de herdenkings- en bevrijdingsjaren 2019 en 2020."

Concreet wordt vanaf december 2016 gestart met de Crossroads-samenwerking, waarbij projecten die in dit thema passen in samenhang worden uitgevoerd.


Storytelling in vijf stappen
In juni 2016 was de eerste bijeenkomst voor Brabantse organisaties en musea die een verhaal over de Tweede Wereldoorlog met hun publiek en met elkaar willen delen. Tijdens de studiemiddag op 21 november in NM Kamp Vught stond ‘storytelling’ centraal, waarbij belangstellende organisaties leerden hoe men een historisch levensverhaal verhaal in vijf stappen kan uitwerken. De deelnemers waren afkomstig uit alle hoeken van de provincie: van het Mobilisatiemuseum Weest op uw Hoede in Prinsenbeek tot het Klok en Peel Museum in Asten.


Banner-expositie
In Nationaal Monument Kamp Vught is vanaf 22 november een banner-expositie te zien met zes ‘Crossroads-verhalen’. De huidige deelnemers van Crossroads zijn Museum Bevrijdende Vleugels (Best), Generaal Maczek Museum (Breda, tijdelijk gesloten i.v.m. herinrichting), Oorlogsmuseum Overloon, Stichting 18 september (Eindhoven), Erfgoed Brabant, VisitBrabant en de Provincie Noord-Brabant.


Meer achtergronden?

In het nieuwste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd in een bijdrage van Moniek Hover, Jurriaan van Waalwijk en Licia Calvi veel meer achtergronden van dit project dat storytelling inzet als verbinding van WOII erfgoed.

Trefwoorden: brabant, oorlog, verhalen, storytelling, marketing, collectie, route, regiomarketing

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...