Geplaatst op: 21-11-2016

Podia laten hogescholen effectiviteit marketing onderzoeken

Podia laten hogescholen effectiviteit marketing onderzoeken
Bron: Shutterstock
Zes Nederlandse podia laten twee hogescholen (NHTV en HZ) en marketingplatform Peppered onderzoeken hoe ze marketingcampagnes effectiever kunnen maken. De podia willen meer mensen met cultuur in aanraking laten komen.


De culturele podia die aan het onderzoek meedoen zijn de Doelen en Luxor Theater uit Rotterdam, Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw de Vereeniging, Theater Orpheus uit Apeldoorn en Schouwburg De Lawei uit Drachten. NHTV gaat samen met HZ en Peppered onderzoek doen naar de manier waarop podia momenteel met publiek communiceren en hoe dit geoptimaliseerd kan worden.


Experimenten

Het doel van het onderzoek is door middel van experimenten te achterhalen welke accenten in de communicatie kunnen worden verlegd, zodat de marketinginspanningen van theaters ervoor zorgen dat theaters meer bezoekers trekken en meer mensen met cultuur in aanraking laten komen. Het publieksbereik van culturele instellingen wordt gezien als een van de belangrijkste en meest tastbare graadmeters voor het succes van een cultureel product of podium.


Samenwerking

De aanleiding voor dit onderzoek is dat podia op een effectieve wijze met hun klanten willen communiceren. In het verleden is er beperkt gebruik gemaakt van experimenten (werkt communicatiecampagne A beter dan communicatiecampagne B?) en dit gebeurde ook meestal op individuele basis. Dit onderzoek maakt het uiteindelijk mogelijk de resultaten van vijf podia naast elkaar leggen, zodat er een bredere basis ontstaat.


Hoewel er eerder en vaker onderzoek is gedaan naar de effectiviteit van marketinginspanningen bij podia, maakt de gezamenlijke aanpak van twee onderwijsinstellingen, vijf podia verspreid over het land en een cultureel marketingplatform dit tot een uniek initiatief. De vijf podia gaan meerdere, identieke communicatiecampagnes uitvoeren in een experimentele setting, waarbij de effectiviteit van de campagnes wordt bepaald.


Het onderzoek

Het onderzoek kan worden beschouwd als een opvolging van het proefschrift ‘Customer Loyalty to Performing Arts Venues’, geschreven door Pieter de Rooij van NHTV Breda die in 2013 promoveerde. Samen met zijn collega Marcel Bastiaansen heeft hij het onderzoek opgezet. Het project wordt ondersteund door CELTH (Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality). De resultaten van het onderzoek worden medio 2017 verwacht.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, theater, podiumkunsten, marketing, bezoek, effectiviteit

CELTH



||| Nieuws |||

23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
23/06/25
Exclusief voor leden
Plaswijckpark mag Koninklijk Wapen voeren
Koning Willem-Alexander heeft het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ toegekend aan Stichting Plaswijckpark. Dit bekende Rotterdamse park ontvangt jaarlijks rond de 450.000 bezoekers.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...