Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-11-2016
Auteur: Marc Gerlings

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

Winst kennis centres verbreden naar maatschappelijke vraagstukken

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

In Bergen op Zoom zijn vandaag 28 innovatieve projecten te zien van de Centres of Expertise en Centres van Innovatief Vakmanschap. Daarbij ook CELTH dat actief is in de vrijetijdseconomie. Gezamenlijk zien de centres hun waarde toenemen. De interactie met het bedrijfsleven leidt steeds vaker van theoretische kennis tot waardevolle producten en werkgelegenheid.

"Mkb wordt innovatiever”

Adri de Buck van het Centre voor Biobased: "We zijn trots op verbinding met het bedrijfsleven want het is volledig praktijk gestuurd. Het valoriseert dat met name het mkb innovatiever wordt. Het mkb is toch waar de Nederlandse economie op draait. Dat leidt tot interessante innovaties. Er ontstaan prachtige verbindingen, die komen tot stand komen door de centres. We zien dat de kennis ten dienste komt van de economische ontwikkeling. De wisselwerking leidde ook tot nieuw onderwijs, de weg terug van praktijkervaring naar de opleidingen. Dit betekent een interessante innovatie in het onderwijs. Je hoort vaak dat het onderwijs achterloopt, dat wordt nu anders. Je ziet dat onderwijs door de centres hand in hand loopt met het bedrijfsleven.”


Tijdens de bijeenkomst werd in het plenaire deel ook de wens geuit om meer maatschappelijke onderwerpen aan de centres te verbinden.


Arjan Kastelein: "De Centres waren ingericht voor de topsectoren maar er liggen vraagstukken in het maatschappelijk domein. Die moeten we ook adresseren. Niet nieuwe centres oprichten maar door de bestaande verbindingen aan elkaar te knopen.”

Tijdens de Innovatie Expo in werden 28 projecten getoond. Via 5 minuten pitches werd ieder centre of project toegelicht. Van duurzaam ontwikkelde frisdranken tot zorgrobots. Enkele getoonde projecten met een verbinding naar toerisme en recreatie:

* CELTH ( Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality): Leren omgaan met bezoekersdruk. In zes grote steden werd via een innovatieve onderzoeksmethode gezocht naar de balans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers.

* Virtual museum. NHTV presenteerde een virtueel museum om te laten zien hoe een interactieve tentoonstelling, voorzien van interactieve muziek de beleving kan versterken. Partner van CELTH, Cradle, kenniscentrum voor Digitale Media and Games doet onderzoek naar 'engaging playful experiences' en digitale versterking van de beleving.

* Het RDM Centre of Expertise toonde een voorbeeldproject dat de past bij evenementen. Een oude bus, een Citroën HY kreeg een tweede leven. Deze markante vierwieler werd omgebouwd tot een op elektriciteit aangedreven foodtruck.


Hospitality en signing door studenten

Voor de Innovatie Expo werden de studenten ingezet voor de hospitality. De complete signing van de bijeenkomst en de expo, verdeeld over twee locaties, werd ook verzorgd door studenten. Dit onderstreept de wens van de centres om het onderwijs zoveel mogelijk praktisch te betrekken.

Trefwoorden: innovatie, celth, toerisme, recreatie, evenement, kennis, onderwijs

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.