Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-11-2016
Auteur: Marc Gerlings

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

Winst kennis centres verbreden naar maatschappelijke vraagstukken

Innovatie Expo: van bezoekersonderzoek tot foodtruck

In Bergen op Zoom zijn vandaag 28 innovatieve projecten te zien van de Centres of Expertise en Centres van Innovatief Vakmanschap. Daarbij ook CELTH dat actief is in de vrijetijdseconomie. Gezamenlijk zien de centres hun waarde toenemen. De interactie met het bedrijfsleven leidt steeds vaker van theoretische kennis tot waardevolle producten en werkgelegenheid.

"Mkb wordt innovatiever”

Adri de Buck van het Centre voor Biobased: "We zijn trots op verbinding met het bedrijfsleven want het is volledig praktijk gestuurd. Het valoriseert dat met name het mkb innovatiever wordt. Het mkb is toch waar de Nederlandse economie op draait. Dat leidt tot interessante innovaties. Er ontstaan prachtige verbindingen, die komen tot stand komen door de centres. We zien dat de kennis ten dienste komt van de economische ontwikkeling. De wisselwerking leidde ook tot nieuw onderwijs, de weg terug van praktijkervaring naar de opleidingen. Dit betekent een interessante innovatie in het onderwijs. Je hoort vaak dat het onderwijs achterloopt, dat wordt nu anders. Je ziet dat onderwijs door de centres hand in hand loopt met het bedrijfsleven.”


Tijdens de bijeenkomst werd in het plenaire deel ook de wens geuit om meer maatschappelijke onderwerpen aan de centres te verbinden.


Arjan Kastelein: "De Centres waren ingericht voor de topsectoren maar er liggen vraagstukken in het maatschappelijk domein. Die moeten we ook adresseren. Niet nieuwe centres oprichten maar door de bestaande verbindingen aan elkaar te knopen.”

Tijdens de Innovatie Expo in werden 28 projecten getoond. Via 5 minuten pitches werd ieder centre of project toegelicht. Van duurzaam ontwikkelde frisdranken tot zorgrobots. Enkele getoonde projecten met een verbinding naar toerisme en recreatie:

* CELTH ( Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality): Leren omgaan met bezoekersdruk. In zes grote steden werd via een innovatieve onderzoeksmethode gezocht naar de balans tussen bewoners, bedrijven en bezoekers.

* Virtual museum. NHTV presenteerde een virtueel museum om te laten zien hoe een interactieve tentoonstelling, voorzien van interactieve muziek de beleving kan versterken. Partner van CELTH, Cradle, kenniscentrum voor Digitale Media and Games doet onderzoek naar 'engaging playful experiences' en digitale versterking van de beleving.

* Het RDM Centre of Expertise toonde een voorbeeldproject dat de past bij evenementen. Een oude bus, een Citroën HY kreeg een tweede leven. Deze markante vierwieler werd omgebouwd tot een op elektriciteit aangedreven foodtruck.


Hospitality en signing door studenten

Voor de Innovatie Expo werden de studenten ingezet voor de hospitality. De complete signing van de bijeenkomst en de expo, verdeeld over twee locaties, werd ook verzorgd door studenten. Dit onderstreept de wens van de centres om het onderwijs zoveel mogelijk praktisch te betrekken.

Trefwoorden: innovatie, celth, toerisme, recreatie, evenement, kennis, onderwijs

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.