Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De Boshoek realiseert meer herhaalbezoek en hogere waardering met een Vakantiecoach

De Boshoek realiseert meer herhaalbezoek en hogere waardering met een Vakantiecoach
Op de Recreatievakbeurs in Hardenberg organiseerde Pleisureworld iedere dag een congres. Drie segmenten van de verblijfsrecreatie kwamen aan bod. De camping, het bungalowpark en de camper. Wij gaan op het NRIT Media Vrijetijdsplatform de komende periode in een serie artikelen verslag doen van deze congressen.


De eerste dag stond het congres Camping wordt Vakantiepark op het programma. Organisator Hans van Leeuwen had een bijzonder initiatief naar Hardenberg gehaald, de Vakantiecoach. Zo op het eerste gezicht een erg soft initiatief maar met onderaan de streep tevreden gasten en heel veel herhalingsbezoek.


Aandacht is onbetaalbaar

Trudy van Bochove bedacht het concept Vakantiecoach samen met eigenaar Rick Otter van Vakantiepark de Boshoek in Voorthuizen. Met 1.500 gasten in de vakantieperiode is er op de Boshoek meer dan voldoende te coachen en met het statement 'Aandacht is onbetaalbaar' zette Trudy gelijk de toon van haar presentatie.


Volgens Trudy staat bij de vakantiecoach ouderwets gastheerschap centraal. "Waarbij gastheerschap geen houding is maar een taak”, betoogde ze. In feite is de vakantiecoach een wandelende receptie.


Vakantie is een emotionele snelkookpan

Wie denkt dat er op een vakantiepark alleen maar blije gasten zijn, vergist zich deerlijk. Basisprobleem is dat gasten alle verantwoordelijkheid bij het passeren van de slagboom bij het park neerleggen. Daarnaast gebeurt er heel veel met de gasten op een vakantie:

  • Sommigen gaan voor het eerst met een nieuwe partner op vakantie;
  • nieuwe samengestelde gezinnen leren elkaar op de eerste vakantie pas echt kennen;
  • vakanties worden gebruikt voor rouwverwerking;
  • vakanties moeten maandenlange opgebouwde stress oplossen;
  • er moet ook heel veel op vakantie
  • en de vakantie moet slagen.

"Het gevolg is dat op vakanties veel sterke emoties naar boven komen”, hield Trudy de zaal voor.


Wat doet de vakantiecoach?

De vakantiecoach is continu en zichtbaar aanwezig en treedt gevraagd en ongevraagd met de gast in contact. Om zomaar een praatje te maken of bij problemen of klachten het gesprek aan te gaan. Een luisterend oor trekt dan al snel de angel uit het conflict. Zo had een gast een bungalow geboekt en verwacht dat de muren rood waren. "Normaal gesproken zou je denken 'so what' maar in dit geval viel het thema van het geplande familiefeest in het water.” In gesprek met de Vakantiecoach werd het thema rood, wit, blauw en dat leverde allemaal blije gezichten op. Toen er deze zomer een slippertjesdief in het zwembad actief was, klom de vakantiecoach op het dak om de slippertjes te zoeken. Helaas niet gevonden maar de gasten vonden het geweldig en de Vakantiecoach was de held van de dag.


Vakantiecoach levert keiharde marketinginformatie en herhaalbezoek op

De effecten van de vakantiecoach zijn niet onaanzienlijk: "Omdat we met veel gasten praat, levert het unieke marketinginformatie op, maakt het de organisatie kwaliteitsbewuster, verhoogt het de gastwaardering, verlaagt de werkdruk bij de receptie en heeft een positieve invloed op de algehele vakantiebeleving van de gasten.” Opvallend is dat in de waardering van de Boshoek de gastvrijheid van de medewerkers met een 8,9 een vol punt hoger scoort dan de totaalwaardering.


Inzet Vakantiecoaches betalen zich terug

Volgens Trudy is de vakantiecoach is een onmisbare schakel tussen het bedrijf en de gast. De twee Vakantiecoaches van de Boshoek betalen zich dubbel en dwars terug. "Want gasten voelen zich gehoord en boeken graag een nieuwe vakantie”, wist ze trots te melden. Dat de Vakantiecoach de gast altijd gelijk moet geven, is een misverstand. "Ik spreek nooit waardeoordeel uit maar luister vooral.”


Zelf een vakantiecoach inzetten?

Wie ook een Vakantiecoach op zijn bedrijf wil inzetten kan deze een training bij Trudy laten volgen. Daarbij staan de volgende leerdoelen centraal:

  • Coachvaardigheden: waarnemen, reflecteren, feedback, actief luisteren, doorvragen, non-verbale communicatie en motivatie.
  • Flexibiliteit: inspelen op behoefte en los kunnen laten.
  • Creativiteit: kansen benutten, andere invalshoeken ontdekken en buiten de kaders denken.
  • Team-player: samenwerken en grenzen bewaken.
  • Presentatie: persoonlijke en zakelijke presentatie, communicatie en uitstraling.
  • Conflicthantering: neutraliteit, communicatie, empathie, analytisch vermogen en oplossingsgericht.
  • Zakelijke communicatie en feedback: dubbele belangen, grenzen bewaken, duidelijke rol en plek in de organisatie.
  • Zakelijke empathie: de dunne lijn tussen empathie tonen en gelijk geven.
  • Pro-actief: initiatief nemen, overleg, durf en reflecteren van eigen gedrag.
  • Aanpassen: aanpassen aan bedrijfscultuur, belangen behartigen bedrijf en de gast.
Link: http://vakantiecoach.eu/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, conflicten, begeleiding, retentie, klanttevredenheid

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...