Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De Boshoek realiseert meer herhaalbezoek en hogere waardering met een Vakantiecoach

De Boshoek realiseert meer herhaalbezoek en hogere waardering met een Vakantiecoach
Op de Recreatievakbeurs in Hardenberg organiseerde Pleisureworld iedere dag een congres. Drie segmenten van de verblijfsrecreatie kwamen aan bod. De camping, het bungalowpark en de camper. Wij gaan op het NRIT Media Vrijetijdsplatform de komende periode in een serie artikelen verslag doen van deze congressen.


De eerste dag stond het congres Camping wordt Vakantiepark op het programma. Organisator Hans van Leeuwen had een bijzonder initiatief naar Hardenberg gehaald, de Vakantiecoach. Zo op het eerste gezicht een erg soft initiatief maar met onderaan de streep tevreden gasten en heel veel herhalingsbezoek.


Aandacht is onbetaalbaar

Trudy van Bochove bedacht het concept Vakantiecoach samen met eigenaar Rick Otter van Vakantiepark de Boshoek in Voorthuizen. Met 1.500 gasten in de vakantieperiode is er op de Boshoek meer dan voldoende te coachen en met het statement 'Aandacht is onbetaalbaar' zette Trudy gelijk de toon van haar presentatie.


Volgens Trudy staat bij de vakantiecoach ouderwets gastheerschap centraal. "Waarbij gastheerschap geen houding is maar een taak”, betoogde ze. In feite is de vakantiecoach een wandelende receptie.


Vakantie is een emotionele snelkookpan

Wie denkt dat er op een vakantiepark alleen maar blije gasten zijn, vergist zich deerlijk. Basisprobleem is dat gasten alle verantwoordelijkheid bij het passeren van de slagboom bij het park neerleggen. Daarnaast gebeurt er heel veel met de gasten op een vakantie:

  • Sommigen gaan voor het eerst met een nieuwe partner op vakantie;
  • nieuwe samengestelde gezinnen leren elkaar op de eerste vakantie pas echt kennen;
  • vakanties worden gebruikt voor rouwverwerking;
  • vakanties moeten maandenlange opgebouwde stress oplossen;
  • er moet ook heel veel op vakantie
  • en de vakantie moet slagen.

"Het gevolg is dat op vakanties veel sterke emoties naar boven komen”, hield Trudy de zaal voor.


Wat doet de vakantiecoach?

De vakantiecoach is continu en zichtbaar aanwezig en treedt gevraagd en ongevraagd met de gast in contact. Om zomaar een praatje te maken of bij problemen of klachten het gesprek aan te gaan. Een luisterend oor trekt dan al snel de angel uit het conflict. Zo had een gast een bungalow geboekt en verwacht dat de muren rood waren. "Normaal gesproken zou je denken 'so what' maar in dit geval viel het thema van het geplande familiefeest in het water.” In gesprek met de Vakantiecoach werd het thema rood, wit, blauw en dat leverde allemaal blije gezichten op. Toen er deze zomer een slippertjesdief in het zwembad actief was, klom de vakantiecoach op het dak om de slippertjes te zoeken. Helaas niet gevonden maar de gasten vonden het geweldig en de Vakantiecoach was de held van de dag.


Vakantiecoach levert keiharde marketinginformatie en herhaalbezoek op

De effecten van de vakantiecoach zijn niet onaanzienlijk: "Omdat we met veel gasten praat, levert het unieke marketinginformatie op, maakt het de organisatie kwaliteitsbewuster, verhoogt het de gastwaardering, verlaagt de werkdruk bij de receptie en heeft een positieve invloed op de algehele vakantiebeleving van de gasten.” Opvallend is dat in de waardering van de Boshoek de gastvrijheid van de medewerkers met een 8,9 een vol punt hoger scoort dan de totaalwaardering.


Inzet Vakantiecoaches betalen zich terug

Volgens Trudy is de vakantiecoach is een onmisbare schakel tussen het bedrijf en de gast. De twee Vakantiecoaches van de Boshoek betalen zich dubbel en dwars terug. "Want gasten voelen zich gehoord en boeken graag een nieuwe vakantie”, wist ze trots te melden. Dat de Vakantiecoach de gast altijd gelijk moet geven, is een misverstand. "Ik spreek nooit waardeoordeel uit maar luister vooral.”


Zelf een vakantiecoach inzetten?

Wie ook een Vakantiecoach op zijn bedrijf wil inzetten kan deze een training bij Trudy laten volgen. Daarbij staan de volgende leerdoelen centraal:

  • Coachvaardigheden: waarnemen, reflecteren, feedback, actief luisteren, doorvragen, non-verbale communicatie en motivatie.
  • Flexibiliteit: inspelen op behoefte en los kunnen laten.
  • Creativiteit: kansen benutten, andere invalshoeken ontdekken en buiten de kaders denken.
  • Team-player: samenwerken en grenzen bewaken.
  • Presentatie: persoonlijke en zakelijke presentatie, communicatie en uitstraling.
  • Conflicthantering: neutraliteit, communicatie, empathie, analytisch vermogen en oplossingsgericht.
  • Zakelijke communicatie en feedback: dubbele belangen, grenzen bewaken, duidelijke rol en plek in de organisatie.
  • Zakelijke empathie: de dunne lijn tussen empathie tonen en gelijk geven.
  • Pro-actief: initiatief nemen, overleg, durf en reflecteren van eigen gedrag.
  • Aanpassen: aanpassen aan bedrijfscultuur, belangen behartigen bedrijf en de gast.
Link: http://vakantiecoach.eu/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, campings, conflicten, begeleiding, retentie, klanttevredenheid

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten