Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-11-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kwart meer lunchrooms maar blurring licht op de loer

Kwart meer lunchrooms maar blurring licht op de loer
Het gaat goed met de lunchrooms in Nederland. De afgelopen vijf jaar nam het aanbod toe met 25% (+600) naar een totaal van 3.000 lunchrooms. De verwachting is dat het aanbod van lunchrooms de komende jaren zal blijven stijgen, mede gezien het feit dat een lunchroom bij uitstek kan inspelen op de hedendaagse trends van gemak, gezond en ambacht. Daarentegen groeit de markt van branche- of productvreemde aanbieders (winkels, tankstations, bakkers en koffiebars) waardoor de markt wel onder druk komt te staan. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘De Lunchroom in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies.


Sterke groei

In vijf jaar tijd groeide in Nederland het aantal lunchrooms van 2.394 tot 3.000 bedrijven (bron: Horeca DNA). Over 10 jaar steeg het aanbod zelfs met 37%, waarmee het fors voorloopt op de ontwikkeling in de overkoepelende fastservice sector (+16%). Noord-Holland telt de meeste lunchrooms (688), maar de forse ontwikkeling in de provincie Utrecht valt op. Hier is het aantal lunchrooms in 10 jaar met 77% toegenomen, tot een totaal van ruim 200.


Een derde onderdeel van keten

Van de 3.000 lunchrooms zijn er 982 aangesloten bij een keten zoals Bakker Bart (189), Subway (172), Delifrance (160), Hema (123), Multivlaai (105), Bagels & Beans (67), Limburgia (65), Brownies & Downies (41), Bufkes (37), Vlaamsch Broodhuys (14) of Anne & Max (9). Lunchrooms worden gemiddeld groter. In 2009 was het gemiddelde oppervlakte 77m2, in 2016 was dat opgelopen tot gemiddeld 81m2.


Veel lunchrooms in grote steden en Limburg

Nederland telt gemiddeld 2,5 lunchrooms per 10.000 inwoners. Dat dit getal in de grote steden hoger ligt is geen verrassing, gezien het feit dat lunchrooms veelal in winkelgebieden liggen. In Amsterdam ligt het aantal lunchroom op 4,3 per 10.000 inwoners. Verrassend is echter dat Roermond de kroon spant met 5,3 lunchrooms op iedere 10.000 inwoners. In de Top 10 van steden met de hoogste lunchroomdichtheid staan nog drie Limburgse steden: Heerlen, Venlo en Maastricht. Het relatief grote aanbod kan verklaard worden door het bourgondische karakter en de ligging nabij de België en Duitsland.


Sterke groei bij bakkers met lunchrooms

Opvallende ontwikkeling in de lunchroomsector is de groei van bakkers met een lunchformule. Kenden we uiteraard al Bakker Bart, de afgelopen jaren zien we formules als het Vlaamsch Broodhuys en Koffie Leuten (Bakker van Maanen). Deze concepten spelen in op de trend van het tonen van de ambacht en de opmars van de vraag naar speciaal brood (o.a. spelt, glutenvrij en zuurdesem).


Lunchen bij de pomp

Ook buiten de lunchroomsector is de focus op het lunchconcept in volle ontwikkelingen. Het assortiment bij tank- en treinstations wordt steeds gezonder, verser en uitgebreider. Ook koffiebars en ‘blurring-concepten’ (horeca in winkels) bieden steeds vaker een lunchconcept.


En de toekomst?

Voor de toekomst verwachten de onderzoekers van Van Spronen dat het aanbod verder zal blijven groeien, met name concepten die zich profileren als ‘groen, gezond en ambachtelijk’. Ook zal de lunchroom zich steeds vaker gaan profileren als ‘ontbijt’-room, gezien het feit dat ontbijten buiten de deur steeds meer aan populariteit wint. Ook zal de branchevervaging doorzetten. Naast de bakkerijen die de stap maakten naar de lunchroomsector, vormen de koffiebars en retailzaken ook steeds meer geduchte concurrentie. Verder zal Nederland de aankomende jaren het aantal buitenlandse concepten verder toenemen, zoals bijvoorbeeld Exki, Le Pain Quotidien en Freshii.

Link: http://www.spronsen.com/downloads/Brancheboekjes/De%20Lunchroom%20in%20beeld%202016.pdf?utm_medium=email&utm_campaign=Persbericht%3A+Aantal+lunchrooms+fors+...&utm_source=YMLP&utm_term=Lees+het+brancheboekje+%26lsquo%3B...
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, lunchrooms, aanbod

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...