Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Belangrijke rol voor leisure in herbestemming paleis Soestdijk

Belangrijke rol voor leisure in herbestemming paleis Soestdijk
Eden Soestdijk: Exposities in paleiskamer
Leisure gaat een belangrijke rol spelen in de toekomstige functie van paleis Soestdijk. In de drie plannen die doorgaan naar de laatste ronde spelen bezoekers die voor fun of educatie het paleis bezoeken een belangrijke rol. De overheid heeft tal van voorwaarden aan de plannen gesteld, een openbare toegankelijkheid met toeristisch-recreatieve voorzieningen is één van de voorwaarden.


De drie partijen mogen eind april volgend jaar een bod doen om het paleis, het landgoed en de bijbehorende gebouwen te kopen en hun plannen uit te voeren. Dat schrijft minister Blok aan de Tweede Kamer. De drie plannen zijn:


Eden Soestdijk

Dit voorstel is geïnspireerd door het Eden Project in Engeland. Soestdijk wordt een paradijs van duurzaamheid, waarbij de kwetsbaarheid van de aarde is te zien vanuit de ruimte. Het paleis gaat dienst doen als informatiecentrum. In de paleisvleugels komen interactieve wonderkamers om de fantasie en het innovatieve denken te prikkelen. De paleisvertrekken tonen de rijke historie van het landgoed en haar bewoners. Ze worden gerestaureerd met behoud van het oorspronkelijke karakter en, wanneer mogelijk, gebruikt voor culturele en zakelijke evenementen. Het landschap maakt integraal onderdeel uit van Eden Soestdijk. De paleistuin wordt in oude glorie hersteld. Spannende, sprookjesachtige en educatieve tuinen en landschappen versterken de beleving van de natuur. Met elk hun eigen kenmerkende sfeer sluiten ze aan bij het centrale thema van duurzaamheid. In het park komt een biodome, een kas waarin het poolklimaat wordt nagebootst en het tropisch regenwoud. Hier krijgt de bezoeker een experience naar de planeet Mars. Het voorplein van het paleis en het restaurant in de orangerie zijn openbaar toegankelijk via een fiets- en voetgangerstunnel onder de Amsterdamse Straatweg. Vanaf 2020 zullen naar verwachting jaarlijks meer dan een half miljoen bezoekers naar Eden Soestdijk komen, waaronder vijftigduizend scholieren en studenten. Hiermee wordt ieder jaar tot vijfenzeventig miljoen euro aan de economie bijgedragen, met name in de regio. Aan de overkant van de Amsterdamsestraatweg komt een duurzaam vijfsterren boutique-hotel. Op het voormalige marechausseeterrein komt woningbouw (100-125 woningen).



Made by Holland

Dit plan maakt een podium voor de innovatiekracht van Nederland. Het park wordt een proeftuin waar innovatie zichtbaar en beleefbaar wordt. Het Paleis biedt allerlei mogelijkheden voor zakelijke activiteiten, al of niet besloten. Maar ook het publiek krijgt de ruimte om het Paleis en het Park te bekijken en van de actuele thema’s te genieten. Steeds wisselende bedrijven en (kennis)instellingen manifesteren zich voor kortere of langere tijd in de Paleisvleugels. In de ‘Proeftuin’ vormen historische gebouwtjes als het sportpaviljoen, het speelhuisje, de watertoren, het châlet en de ijskelder én een aantal nieuwe tijdelijke follies visueel aantrekkelijke, interactieve onderdelen van Made By Holland. Aan de overkant van de Amsterdamsestraatweg is ruimte voor ontvangsten en evenementen. Er is horeca (ook hotels) op verschillende plekken op het landgoed. Op het terrein van de voormalige marechausseekazerne komen 65 (half)vrijstaande woningen. Behalve in het Paleis en de Oranjerie komen ook aan de overzijde van de Amsterdamsestraatweg (de Parade) verschillende horecaconcepten, o.a. in de Koninklijke Stallen. Van koffiebar, zonnig terras tot brasserie: qua entourage allemaal state of the art, in lijn met het alomvattende concept.



Nationaal Ensemble

Het idee is om van Soestdijk weer een buitenplaats te maken, waar bezoekers in het park kunnen picknicken, wandelen en sporten. In het park komen ook horecapunten. Het paleis ondergaat geen grootschalige renovatie, het wordt bestemd voor ontvangsten en bezoekers. Het paleispark wordt openbaar en gratis toegankelijk. Er zijn wandel-, fiets- en ruiterpaden, speel- en picknickplekken en er is een sporteiland. Halverwege het parkbos komt een nieuw paviljoen als publiekstrekker, dat aansluit op een nieuwe as: het Grand Canal. In het paviljoen komt een ‘Cathédrale d’Images’, met grote hoge projecties over uiteenlopende onderwerpen op de wanden, speciale effecten en ruimtevullende muziek. De inkomsten van evenementen, entreegelden en de opbrengsten van de horeca vormen een deel van de middelen om het voorstel mee te realiseren. Een ander deel komt uit de verkoop van nieuwbouwwoningen op twee locaties aan de randen van het landgoed. Op het voormalige marechausseeterrein komt een villawijk met circa 40 (half)vrijstaande woningen. Aan de overkant van de Amsterdamsestraatweg komen 70 appartementen en herenhuizen.



Voorwaarden

De overheid heeft tal van voorwaarden aan de plannen gesteld, een openbare toegankelijkheid met toeristisch-recreatieve voorzieningen is één van de voorwaarden. De nieuwe bestemming van paleis en landgoed moet duurzaam en passend zijn. Restauratie is nodig, aanpassing en eventueel uitbreiding kan ook. Het plan moet financieel solide zijn, zakelijk rendabel ook op de lange termijn. Verder moet het nieuwe Soestdijk toeristische en recreatieve voorzieningen bieden en openbaar toegankelijk zijn. Een nieuwe bestemming doet recht aan de cultuurhistorische en ecologische waarde van het complex. Het paleis, de bijgebouwen en het landgoed blijven één geheel. De drie partijen kunnen tot 28 april 2017 een bod uitbrengen. Wie het beste bod doet, mag Soestdijk kopen en starten met zijn plannen.


Link: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-binnenlandse-zaken-en-koninkrijksrelaties/nieuws/2016/10/25/drie-plannen-voor-soestdijk-door-naar-laatste-ronde
Trefwoorden: herbestemming, paleizen, historische gebouwen

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...