Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-10-2016
Auteur: Marc Gerlings

Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar

Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar

Mondriaan had een opvallend gebruik van materiaal. De kunstenaar gebruikte in zijn bekendste werk, Victory Boogie Woogie, tape voor de strakke lijnen en vlakken. Voor de viering van het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017 is er voor Utrecht en Amersfoort een speciaal campagnebeeld ontworpen door De Boer & Van Dorst uit Utrecht. Het beeld, een mix van tape en het landelijk beeld voor het themajaar, zal in aanloop naar en tijdens het themajaar terugkomen in verschillende uitingen in print, online en ten behoeve van citydressing in deze steden.


Tape?
Het gebruik van zwarte tape in het campagnebeeld is een verwijzing naar Piet Mondriaan die deze tape gebruikte in zijn werk. Kunsthistorisch onderzoek naar Mondriaans meesterwerk het schilderij Victory Boogie Woogie heeft uitgewezen dat dit beroemde schilderij ontstaan is mede dankzij het gebruik van tape, wat in oorlogstijd een zeldzaam goed was. De kleinere vakjes kon hij op deze manier steeds veranderen om tot een juiste compositie te komen.


Beeldtaal en campagnebeeld
Het gebruik van primaire kleuren en zwart en wit zijn belangrijke uitgangspunten van zowel Mondriaan als Rietveld. Beiden laten de kleuren en vormen strak afsteken tegen elkaar. In het werk van Rietveld is deze ‘beeldtaal’ herkenbaar in zijn gebruik van ruimtelijk perspectief, wat in het campagnebeeld terugkomt door de muur waartegen de tape oprolt. De tape is ook te interpreteren als een metafoor voor de verbinding tussen Utrecht (Rietveld) en Amersfoort (Mondriaan), meent Toerisme Utrecht.


Utrecht en Amersfoort samen in Mondriaan jaar

Utrecht en Amersfoort bundelen hun krachten en geven gezamenlijk invulling aan de programmering en promotie rondom het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017. Het campagnebeeld zal in diverse uitingen en gedurende het themajaar op diverse plekken in de steden te zien zijn. Meer informatie over het programma in Utrecht en Amersfoort is te vinden op destijlutrechtamersfoort.nl.

Een uitgebreide kijk op de samenwerking en wat de twee steden doen, verschijnt in het komende nummer van vakblad Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: themajaar, toerisme, Utrecht, Amersfoort, citymarketing, museum, evenement

CELTH




||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...