Geplaatst op: 26-10-2016
Auteur: Marc Gerlings

Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar

Tape in campagnebeeld Utrecht en Amersfoort in Mondriaan jaar

Mondriaan had een opvallend gebruik van materiaal. De kunstenaar gebruikte in zijn bekendste werk, Victory Boogie Woogie, tape voor de strakke lijnen en vlakken. Voor de viering van het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017 is er voor Utrecht en Amersfoort een speciaal campagnebeeld ontworpen door De Boer & Van Dorst uit Utrecht. Het beeld, een mix van tape en het landelijk beeld voor het themajaar, zal in aanloop naar en tijdens het themajaar terugkomen in verschillende uitingen in print, online en ten behoeve van citydressing in deze steden.


Tape?
Het gebruik van zwarte tape in het campagnebeeld is een verwijzing naar Piet Mondriaan die deze tape gebruikte in zijn werk. Kunsthistorisch onderzoek naar Mondriaans meesterwerk het schilderij Victory Boogie Woogie heeft uitgewezen dat dit beroemde schilderij ontstaan is mede dankzij het gebruik van tape, wat in oorlogstijd een zeldzaam goed was. De kleinere vakjes kon hij op deze manier steeds veranderen om tot een juiste compositie te komen.


Beeldtaal en campagnebeeld
Het gebruik van primaire kleuren en zwart en wit zijn belangrijke uitgangspunten van zowel Mondriaan als Rietveld. Beiden laten de kleuren en vormen strak afsteken tegen elkaar. In het werk van Rietveld is deze ‘beeldtaal’ herkenbaar in zijn gebruik van ruimtelijk perspectief, wat in het campagnebeeld terugkomt door de muur waartegen de tape oprolt. De tape is ook te interpreteren als een metafoor voor de verbinding tussen Utrecht (Rietveld) en Amersfoort (Mondriaan), meent Toerisme Utrecht.


Utrecht en Amersfoort samen in Mondriaan jaar

Utrecht en Amersfoort bundelen hun krachten en geven gezamenlijk invulling aan de programmering en promotie rondom het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design in 2017. Het campagnebeeld zal in diverse uitingen en gedurende het themajaar op diverse plekken in de steden te zien zijn. Meer informatie over het programma in Utrecht en Amersfoort is te vinden op destijlutrechtamersfoort.nl.

Een uitgebreide kijk op de samenwerking en wat de twee steden doen, verschijnt in het komende nummer van vakblad Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: themajaar, toerisme, Utrecht, Amersfoort, citymarketing, museum, evenement

CELTH



||| Nieuws |||

23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.
23/06/25
Exclusief voor leden
Plaswijckpark mag Koninklijk Wapen voeren
Koning Willem-Alexander heeft het Recht tot het voeren van het Koninklijk Wapen met de toevoeging ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’ toegekend aan Stichting Plaswijckpark. Dit bekende Rotterdamse park ontvangt jaarlijks rond de 450.000 bezoekers.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...