Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kansen voor golfbanen en verblijfstoerisme op Duitse markt

Kansen voor golfbanen en verblijfstoerisme op Duitse markt

Nederland is voor Duitsers een erg populair vakantieland. Jaarlijks bezoeken bijna 4,3 Duitsers ons land voor een meerdaags bezoek. In Europa zijn na Groot-Brittannië de meeste golfers actief in Duitsland, in 2013 ruim 635.000 en dat aantal groeit. Als je dan weet dat Duitsers op vakantie graag golfen is de Duitstalige site golfinholland.eu snel geboren.


NHTV-docent Herman Lier heeft samen met Wolfgang Hendrikx speciaal voor de Duitse golfmarkt de site golfinholland.eu ontwikkeld. Herman Lier heeft uitgebreid research gedaan naar golfen in Duitsland: "Op basis van golfparticipatie en golfpotentieel ben ik erachter gekomen dat Duitsers graag op vakantie golfen.”


Uitgehold businessmodel weer nieuw leven inblazen

Volgens Lier ligt hier een uitgelezen kans voor Nederlandse golfbanen om hun uitgeholde businessmodel weer nieuw leven in te blazen: "In het verleden waren weinig Nederlandse golfbanen in greenfee golfers geïnteresseerd. Immers met voldoende leden en een mooie rente op de spaarbank konden de meeste golfbanen met hun business model goed rondkomen. Er was totaal geen managerial urge om niet-leden op hun golfbaan toe te laten.” Greenfee golfers gingen volgens Lier immers ten koste van de bestaande leden die via ‘dure’ participaties recht hadden op de prime-time uren van de dag. Maar ook voor golfbanen is de wereld de afgelopen jaren ingrijpend veranderd.


Steeds meer greenfee golfers

"Er zijn geen rente-inkomsten meer op vermogen en potentiële leden zijn steeds minder bereid een flinke participatie te betalen. De nieuwe golfspelers kopen vooral losse rechten en heten inmiddels greenfee golfers. Golfbanen hebben dus een nieuw businessmodel nodig,” vertelt Lier. Een onderdeel van dat nieuwe businessmodel zijn buitenlandse golfers die dan ook meer dan welkom zijn.


Eerste focus op de Duitse markt maar Europa ligt open

Met zijn site Golfinholland.eu richt Lier zich allereerst op de Duitse markt. "Ik ben zelf sinds een paar jaar door het golfvirus besmet en dacht ik ga vanuit het plezier dat ik aan golf beleef een site opzetten voor Duitsers in "perfect” Duits en met golfbanen in Nederland die de Duitsers ook echt in het zonnetje willen zetten en hun golfbaan willen open stellen, ” stelt een enthousiaste Lier.


Golbanen moeten Duitsers gastvrij ontvangen

Op de site staan golfbanen die Duitsers prima te woord kunnen staan, een aantal mooie golfset te leen hebben en op gastronomisch gebied tegen een faire prijs de Duitsers bedienen. "Ik wil nu de website die vanuit plezier in golf is opgezet, gaan vullen met Nederlandse golfbanen, hotels en campings die dit idee verder willen brengen.


Marketing in Duitsland

De bewerking van de Duitse markt heeft Lier ook al in de steigers staan: "De marketing in Duitsland wil ik gaan opzetten met behulp van de Duitse Golfbond, actieve golfbloggers en een bestand van golfbanen dat ik de afgelopen jaren heb opgebouwd. Ook binnen de Recron en in Friesland is men enthousiast over dit nieuwe toeristische product.”

Link: http://golfinholland.eu/golfplatze
Trefwoorden: sport, golf, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, inkomend toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...