Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-10-2016

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente

Een 2-daagse training voor beleidsmedewerkers

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente
Op 10 en 24 november 2016 organiseert CELTH de tweede editie van de succesvolle training Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente. Inschrijven is nog mogelijk op: www.celth.nl/nl/training

Voor wie
De training is gericht op beleidsadviseurs bij gemeenten die zich bezig houden met toerisme, recreatie, leisure, citymarketing en/of evenementenbeleid.

Inhoud
Deze training gaat in op de mogelijkheden die een gemeente heeft om identiteitsgebonden ontwikkeling mogelijk te maken. Immers, toerisme is een samenspel van veel verschillende partijen en iedereen heeft zijn eigen rol. Hoe kan een gemeente er voor zorgen dat iedere partij optimaal gebruik maakt van de identiteit van de gemeente en zo bijdraagt aan een optimale beleving van de gast?

Tweedaagse interactieve training met direct toepasbare resultaten
De training bestaat uit twee dagen die enkele weken uit elkaar liggen om de resultaten van de eerste dag te laten bezinken en een touch point analysis van de eigen gemeente te maken. Mylène van der Donk die samen met Esther Groenendaal van NHTV en Timo Derriks van HZ de cursus heeft ontwikkeld: "Op de eerste dag maken we de deelnemers bewust van het verschil tussen fysieke en emotionele beleving en hoe dat werkt. We brengen ze ook op de hoogte van de nieuwste inzichten op het gebied van identiteit, reputatie en imago. In de middag behandelen we de touch points van de gast, de bezoekers. Waar en wanneer heb je nu als gemeente de mogelijkheid in contact te treden met je bezoekers? Denk daarbij een informatie vooraf, bewegwijzering ter plaatse, parkeerterreinen, winkels, horeca, accommodaties, bewoners, algemene indruk op straat.”

Touch point analyse
Tussen de eerste en tweede cursusdag maken zowel de deelnemers aan de cursus als de studenten een zogenaamde touch point analyse. Studenten van HZ en NHTV bezoeken als mystery guest de verschillende touch points van de deelnemende gemeenten kijken hoe zij als buitenstaander die punten beleven: "Wat zijn de verwachtingen die ze van te voren hebben, welk gevoel krijgen ze bij de informatie op internet en worden mijn verwachtingen waargemaakt of niet." Bij de eerste cursus in 2015 kwamen studenten met kritische en verrassende opmerkingen. "Je bekijkt je gemeente nooit als bezoeker. Juist die externe blik is voor de deelnemers enorm verhelderend geweest. Het was voor de studenten ook geweldig hoe ze de theorie over beleving, identiteit en touch points in de praktijk konden brengen”, vertelt Mylène. "Voor veel deelnemers was het echt een eyeopener. Het was ook goed om weer eens na te denken over dit soort dingen en daar de tijd voor nemen.

Resultaat
Na de training bent u weer op de hoogte van de nieuwste kennis rond de beleving van de gast, bent u geïnspireerd met best practices en heeft u inzicht in de rollen van de gemeente en andere partijen. De training bestaat uit twee trainingsdagen en een praktijkopdracht.

En wat vonden de deelnemers?
  • "De ochtendsessie met de studenten gaf veel energie en was een groot succes.”
  • "Een goede toelichting op nieuwe theoretische inzichten rond productinnovatie en identiteit.”
  • "Een erg inspirerende cursus waar nog meer ruimte innovatieve vraagstukken mag worden ingeruimd.”
  • "De inzet van studenten was verrassend en een eyeopener.”
  • "De kennisuitwisseling met andere deelnemers was zeer nuttig.”
  • "Volgens mij was er voldoende stof voor een derde dag waardoor sommige onderwerpen beter kunnen worden uitgediept.”
Meer lezen?
Nieuwsgierig naar de verrassende resultaten van de eerste cursus? Lees dan hier het artikel dat we eerder op het NRIT Media Vrijetijdsplatform plaatsten.
Topics:Beleid, CELTH
Trefwoorden: beleid, identiteit, overheid, gemeenten

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.