Geplaatst op: 21-10-2016

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente

Een 2-daagse training voor beleidsmedewerkers

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente
Op 10 en 24 november 2016 organiseert CELTH de tweede editie van de succesvolle training Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente. Inschrijven is nog mogelijk op: www.celth.nl/nl/training

Voor wie
De training is gericht op beleidsadviseurs bij gemeenten die zich bezig houden met toerisme, recreatie, leisure, citymarketing en/of evenementenbeleid.

Inhoud
Deze training gaat in op de mogelijkheden die een gemeente heeft om identiteitsgebonden ontwikkeling mogelijk te maken. Immers, toerisme is een samenspel van veel verschillende partijen en iedereen heeft zijn eigen rol. Hoe kan een gemeente er voor zorgen dat iedere partij optimaal gebruik maakt van de identiteit van de gemeente en zo bijdraagt aan een optimale beleving van de gast?

Tweedaagse interactieve training met direct toepasbare resultaten
De training bestaat uit twee dagen die enkele weken uit elkaar liggen om de resultaten van de eerste dag te laten bezinken en een touch point analysis van de eigen gemeente te maken. Mylène van der Donk die samen met Esther Groenendaal van NHTV en Timo Derriks van HZ de cursus heeft ontwikkeld: "Op de eerste dag maken we de deelnemers bewust van het verschil tussen fysieke en emotionele beleving en hoe dat werkt. We brengen ze ook op de hoogte van de nieuwste inzichten op het gebied van identiteit, reputatie en imago. In de middag behandelen we de touch points van de gast, de bezoekers. Waar en wanneer heb je nu als gemeente de mogelijkheid in contact te treden met je bezoekers? Denk daarbij een informatie vooraf, bewegwijzering ter plaatse, parkeerterreinen, winkels, horeca, accommodaties, bewoners, algemene indruk op straat.”

Touch point analyse
Tussen de eerste en tweede cursusdag maken zowel de deelnemers aan de cursus als de studenten een zogenaamde touch point analyse. Studenten van HZ en NHTV bezoeken als mystery guest de verschillende touch points van de deelnemende gemeenten kijken hoe zij als buitenstaander die punten beleven: "Wat zijn de verwachtingen die ze van te voren hebben, welk gevoel krijgen ze bij de informatie op internet en worden mijn verwachtingen waargemaakt of niet." Bij de eerste cursus in 2015 kwamen studenten met kritische en verrassende opmerkingen. "Je bekijkt je gemeente nooit als bezoeker. Juist die externe blik is voor de deelnemers enorm verhelderend geweest. Het was voor de studenten ook geweldig hoe ze de theorie over beleving, identiteit en touch points in de praktijk konden brengen”, vertelt Mylène. "Voor veel deelnemers was het echt een eyeopener. Het was ook goed om weer eens na te denken over dit soort dingen en daar de tijd voor nemen.

Resultaat
Na de training bent u weer op de hoogte van de nieuwste kennis rond de beleving van de gast, bent u geïnspireerd met best practices en heeft u inzicht in de rollen van de gemeente en andere partijen. De training bestaat uit twee trainingsdagen en een praktijkopdracht.

En wat vonden de deelnemers?
  • "De ochtendsessie met de studenten gaf veel energie en was een groot succes.”
  • "Een goede toelichting op nieuwe theoretische inzichten rond productinnovatie en identiteit.”
  • "Een erg inspirerende cursus waar nog meer ruimte innovatieve vraagstukken mag worden ingeruimd.”
  • "De inzet van studenten was verrassend en een eyeopener.”
  • "De kennisuitwisseling met andere deelnemers was zeer nuttig.”
  • "Volgens mij was er voldoende stof voor een derde dag waardoor sommige onderwerpen beter kunnen worden uitgediept.”
Meer lezen?
Nieuwsgierig naar de verrassende resultaten van de eerste cursus? Lees dan hier het artikel dat we eerder op het NRIT Media Vrijetijdsplatform plaatsten.
Topics:Beleid, CELTH
Trefwoorden: beleid, identiteit, overheid, gemeenten

CELTH
 






||| Nieuws |||

18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.
23/10/23
Forumdiscussie: Ensut Screw Up - Leisure in Stedelijke Gebiedsontwikkeling
Het Expertise Network Sustainable Urban Tourism (ENSUT), Sweco en J2Leisure organiseerden met ondersteuning van CELTH en ABN AMRO een interessante paneldiscussie over leisure en stedelijke gebiedsontwikkeling.
09/10/23
NRIT interviews experts arbeidsmarkt en vakantieparken
Dinsdag 14 november 11.00 uur, Dubbelinterview NRIT Media met Jeffrey Belt (adjunct-directeur HISWA-RECRON) en Simone Romijn (Kenniscentrum CELTH) over de arbeidsmarkt en human capital. Woensdag 15 november 11.00 Dubbelinterview NRIT met Klaas van Erp en Jappe Eggink (Maas recreatie bedrijfsmakelaardij) over vakantieparken, trends en de kracht van vastgoed.
30/06/23
Sector tekent Hospitality Pact
Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen. Vandaag lanceren zij het Hospitality Pact. Het doel van dit Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarktuitdagingen van vandaag en morgen.
26/04/23
Internationale conferentie over consumentengedrag in toerisme naar Nederland
De Breda University of Applied Sciences heeft een toonaangevende internationale conferentie binnengehaald. De vijftiende editie van het jaarlijkse Consumer Behaviour in Tourism Symposium (CBTS) is van 31 mei tot 2 juni 2023 in Breda.
23/03/23
Trendcongres 2023: Tourism Futures
Na de pandemie gaan we eindelijk weer live met het Trendcongres. Het team van NRIT heeft samen met de hogescholen een mooi programma gemaakt rond het thema Tourism Futures.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...