Geplaatst op: 18-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gelderland gaat herinnering aan WO2 verdiepen

Gelderland gaat herinnering aan WO2 verdiepen
Gelderland richt een nieuwe netwerkorganisatie op om de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog te stimuleren, verdiepen en verspreiden. Vooral de samenhang tussen de diverse locaties moet aan het publiek worden getoond.


De Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland is een netwerkorganisatie en gaat samenwerken met vele kleine en grote partijen. Initiatiefnemers zijn Radboud Universiteit, Erfgoed Gelderland en Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN).


De aanpak

Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland gaat initiatieven bij elkaar brengen en als één geheel presenteren aan het publiek. Ze wil vooral de samenhang tussen historische plekken en gebeurtenissen tonen. Ook gaat ze benadrukken waarom de oorlog zo’n belangrijk ijkpunt is voor hedendaagse problemen in onze samenleving. Verbetering van de kwaliteit van het WO2-erfgoed is een ander speerpunt van de nieuwe stichting. Dat gaat gebeuren door informatie en ervaringen tussen organisaties te delen, onderzoek te verrichten en een Gelders keurmerk te ontwikkelen. Met deze initiatieven hopen de initiatiefnemers ook het herinneringstoerisme in Gelderland verder te stimuleren.


Aansluiting bij landelijke samenwerking

De initiatieven van de Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland sluiten aan op de plannen van het eerder dit jaar opgerichte Platform Herinnering WOII, een landelijke samenwerking van Nationaal Comité 4 en 5 Mei, NIOD, Oorlogsgravenstichting, Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 en Stichting Liberation Route Europe.


Gelderland en WO2

Gelderland speelde een belangrijke rol aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Grote operaties als Market Garden en Veritable vonden in of vanuit de provincie plaats. Nog steeds herinneren vele historische plekken, begraafplaatsen en musea aan deze donkere bladzijde van de Gelderse geschiedenis. Nergens in Nederland zijn de sporen van oorlog en bevrijding zo talrijk en zichtbaar. Jaarlijks trekt het WO2-erfgoed van Gelderland honderdduizenden bezoekers. Naast dit zogenaamde herinneringstoerisme heeft het Gelderse oorlogserfgoed grote waarde voor het stilstaan bij de waarden en normen waarop onze samenleving is gebaseerd.

Topics:Marketing
Trefwoorden: historisch toerisme, herinneringstoerisme, dark tourism

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...