Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gelderland gaat herinnering aan WO2 verdiepen

Gelderland gaat herinnering aan WO2 verdiepen
Gelderland richt een nieuwe netwerkorganisatie op om de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog te stimuleren, verdiepen en verspreiden. Vooral de samenhang tussen de diverse locaties moet aan het publiek worden getoond.


De Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland is een netwerkorganisatie en gaat samenwerken met vele kleine en grote partijen. Initiatiefnemers zijn Radboud Universiteit, Erfgoed Gelderland en Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN).


De aanpak

Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland gaat initiatieven bij elkaar brengen en als één geheel presenteren aan het publiek. Ze wil vooral de samenhang tussen historische plekken en gebeurtenissen tonen. Ook gaat ze benadrukken waarom de oorlog zo’n belangrijk ijkpunt is voor hedendaagse problemen in onze samenleving. Verbetering van de kwaliteit van het WO2-erfgoed is een ander speerpunt van de nieuwe stichting. Dat gaat gebeuren door informatie en ervaringen tussen organisaties te delen, onderzoek te verrichten en een Gelders keurmerk te ontwikkelen. Met deze initiatieven hopen de initiatiefnemers ook het herinneringstoerisme in Gelderland verder te stimuleren.


Aansluiting bij landelijke samenwerking

De initiatieven van de Stichting Versterking Herinnering WO2 Gelderland sluiten aan op de plannen van het eerder dit jaar opgerichte Platform Herinnering WOII, een landelijke samenwerking van Nationaal Comité 4 en 5 Mei, NIOD, Oorlogsgravenstichting, Stichting Musea en Herinneringscentra 40-45 en Stichting Liberation Route Europe.


Gelderland en WO2

Gelderland speelde een belangrijke rol aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Grote operaties als Market Garden en Veritable vonden in of vanuit de provincie plaats. Nog steeds herinneren vele historische plekken, begraafplaatsen en musea aan deze donkere bladzijde van de Gelderse geschiedenis. Nergens in Nederland zijn de sporen van oorlog en bevrijding zo talrijk en zichtbaar. Jaarlijks trekt het WO2-erfgoed van Gelderland honderdduizenden bezoekers. Naast dit zogenaamde herinneringstoerisme heeft het Gelderse oorlogserfgoed grote waarde voor het stilstaan bij de waarden en normen waarop onze samenleving is gebaseerd.

Topics:Marketing
Trefwoorden: historisch toerisme, herinneringstoerisme, dark tourism

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...