Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland

Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland
Bron: Shutterstock

Buitenlandse autoverhuurders mogen hun service wel verbeteren en moeten veel transparanter worden. Nederlanders ergeren zich aan onvoorziene kosten zoals een verplichte verzekering, een andere auto krijgen dan waarvoor is gereserveerd en lang in de rij staan bij het ophalen.


Dat blijkt uit een onderzoek naar autohuur in het buitenland van Sunny Cars waaruit ook blijkt dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto. Dat alles is voor veel Nederlanders redenen genoeg om juist geen auto te huren. Het onderzoek biedt enorm veel aanknopingspunten om beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant en potentiële doelgroepen beter te identificeren.


Wie huren een auto en waarom?

Sunny Cars laat elk jaar Panelwizard een onderzoek uitvoeren onder Nederlanders over hun ervaringen met autohuur in het buitenland. Daaruit blijkt dat meer dan een derde (34%) van de Nederlanders de afgelopen drie jaar een auto heeft gehuurd voor een vakantie in het buitenland. Mannen, jonge vakantiegangers (25-30 jaar) en hoogopgeleiden huren het vaakst een auto in het buitenland. De belangrijkste redenen om een auto te huren zijn het gevoel van vrijheid, de flexibiliteit, onafhankelijk zijn van anderen en meer kunnen zien en beleven. Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de web


Waar boeken Nederlanders een huurauto?

Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de website van een Nederlandse autoverhuurder/bemiddelaar. Ongeveer een derde (29,3%) doet dit via de website van een buitenlandse autoverhuurder/bemiddelaar en meer dan een kwart (27,6%) pas ter plekke bij een lokale verhuurder. Bijna een kwart van de Nederlanders haalt zijn auto op bij een verhuurbalie op de airport. En één op de vier Nederlanders kiest ervoor zijn huurauto bij een stadskantoor op te halen. We houden ook wel van gemak, want 11,9% laat de huurauto afleveren bij het hotel.


Bij wie huren Nederlanders een huurauto?

Als Nederlanders een auto huren in het buitenland kloppen ze het eerst op de deur bij Hertz (42%), daarna bij Europcar (35%) en Avis (30%). Ook Budget (22%), Alamo (15%) en Sunny Cars (14%) komen in het rijtje voor. Het onderzoek laat zien dat 26,1% van de Nederlanders een autoverhuurder als Budget niet kent. Bij Sunny Cars is dat zelfs 57,4%. Maar degenen die Sunny Cars kennen zijn daar wel het meest positief over. Zo geeft 5,8% aan héél positief te zijn over het gevoel dat men heeft bij Sunny Cars en dat is meer dan in vergelijking met andere verhuurders. Bij Europcar is dat 1,7% en bij Avis 1,8%.


Waarom huren Nederlanders geen huurauto?

Hoewel het huren van een auto in het buitenland populair is en voordelen biedt, zijn er genoeg Nederlanders (66,2%) die dat om uiteenlopende redenen niet doen. Het onderzoek laat zien dat ruim een derde (40,6%) van de Nederlanders extra onvoorziene kosten, zoals brandstof of een verplichte verzekering, als irritant beschouwt, waardoor ze mogelijk het besluit nemen om (in het vervolg) geen auto (meer) te huren. . Maar liefst 73% van de Nederlanders geeft dan ook aan dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto.


Voor welke vakantielanden huren Nederlanders een auto?

De meeste auto’s worden in Spanje (34%), Griekenland (17%) en de Verenigde Staten (15%) gehuurd. Tachtig procent huurt een gewone, praktische huurauto (hatchback, coupé of sedan). Gevolgd door een MPV (Multiple Purpose Vehicle) (10%), een terreinwagen (8%), een stationwagen (8%) of een cabriolet (5%).


Waar houden Nederlanders niet van?

Nederlanders zitten niet te wachten op verrassingen bij de huur van een auto. Daarom vindt 62% het essentieel dat alle kosten zijn inbegrepen bij het huurbedrag, 58% wil een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden, 45% vindt een schadeverzekering belangrijk en 41% wil zelf de haal- en terugbrenglocatie kiezen.

Link: http://files.smart.pr.s3-eu-west-1.amazonaws.com/6f/c374508adb11e6bbf03db5a0d10c8a/Trendrapport-Sunny-Cars.pdf
Trefwoorden: vakanties, buitenlandse vakanties, huurauto, reisbranche

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...