Geplaatst op: 06-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland

Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland
Bron: Shutterstock

Buitenlandse autoverhuurders mogen hun service wel verbeteren en moeten veel transparanter worden. Nederlanders ergeren zich aan onvoorziene kosten zoals een verplichte verzekering, een andere auto krijgen dan waarvoor is gereserveerd en lang in de rij staan bij het ophalen.


Dat blijkt uit een onderzoek naar autohuur in het buitenland van Sunny Cars waaruit ook blijkt dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto. Dat alles is voor veel Nederlanders redenen genoeg om juist geen auto te huren. Het onderzoek biedt enorm veel aanknopingspunten om beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant en potentiële doelgroepen beter te identificeren.


Wie huren een auto en waarom?

Sunny Cars laat elk jaar Panelwizard een onderzoek uitvoeren onder Nederlanders over hun ervaringen met autohuur in het buitenland. Daaruit blijkt dat meer dan een derde (34%) van de Nederlanders de afgelopen drie jaar een auto heeft gehuurd voor een vakantie in het buitenland. Mannen, jonge vakantiegangers (25-30 jaar) en hoogopgeleiden huren het vaakst een auto in het buitenland. De belangrijkste redenen om een auto te huren zijn het gevoel van vrijheid, de flexibiliteit, onafhankelijk zijn van anderen en meer kunnen zien en beleven. Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de web


Waar boeken Nederlanders een huurauto?

Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de website van een Nederlandse autoverhuurder/bemiddelaar. Ongeveer een derde (29,3%) doet dit via de website van een buitenlandse autoverhuurder/bemiddelaar en meer dan een kwart (27,6%) pas ter plekke bij een lokale verhuurder. Bijna een kwart van de Nederlanders haalt zijn auto op bij een verhuurbalie op de airport. En één op de vier Nederlanders kiest ervoor zijn huurauto bij een stadskantoor op te halen. We houden ook wel van gemak, want 11,9% laat de huurauto afleveren bij het hotel.


Bij wie huren Nederlanders een huurauto?

Als Nederlanders een auto huren in het buitenland kloppen ze het eerst op de deur bij Hertz (42%), daarna bij Europcar (35%) en Avis (30%). Ook Budget (22%), Alamo (15%) en Sunny Cars (14%) komen in het rijtje voor. Het onderzoek laat zien dat 26,1% van de Nederlanders een autoverhuurder als Budget niet kent. Bij Sunny Cars is dat zelfs 57,4%. Maar degenen die Sunny Cars kennen zijn daar wel het meest positief over. Zo geeft 5,8% aan héél positief te zijn over het gevoel dat men heeft bij Sunny Cars en dat is meer dan in vergelijking met andere verhuurders. Bij Europcar is dat 1,7% en bij Avis 1,8%.


Waarom huren Nederlanders geen huurauto?

Hoewel het huren van een auto in het buitenland populair is en voordelen biedt, zijn er genoeg Nederlanders (66,2%) die dat om uiteenlopende redenen niet doen. Het onderzoek laat zien dat ruim een derde (40,6%) van de Nederlanders extra onvoorziene kosten, zoals brandstof of een verplichte verzekering, als irritant beschouwt, waardoor ze mogelijk het besluit nemen om (in het vervolg) geen auto (meer) te huren. . Maar liefst 73% van de Nederlanders geeft dan ook aan dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto.


Voor welke vakantielanden huren Nederlanders een auto?

De meeste auto’s worden in Spanje (34%), Griekenland (17%) en de Verenigde Staten (15%) gehuurd. Tachtig procent huurt een gewone, praktische huurauto (hatchback, coupé of sedan). Gevolgd door een MPV (Multiple Purpose Vehicle) (10%), een terreinwagen (8%), een stationwagen (8%) of een cabriolet (5%).


Waar houden Nederlanders niet van?

Nederlanders zitten niet te wachten op verrassingen bij de huur van een auto. Daarom vindt 62% het essentieel dat alle kosten zijn inbegrepen bij het huurbedrag, 58% wil een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden, 45% vindt een schadeverzekering belangrijk en 41% wil zelf de haal- en terugbrenglocatie kiezen.

Link: http://files.smart.pr.s3-eu-west-1.amazonaws.com/6f/c374508adb11e6bbf03db5a0d10c8a/Trendrapport-Sunny-Cars.pdf
Trefwoorden: vakanties, buitenlandse vakanties, huurauto, reisbranche

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...