Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2016
Auteur: Marc Gerlings

Gemiddeld 25% bezoekers musea zijn buitenlandse toeristen (met CBS video)

Gemiddeld 25% bezoekers musea zijn buitenlandse toeristen (met CBS video)
Wikimedia Commons

In de afgelopen jaren is het aandeel van inkomend toerisme stevig gestegen. Dit is nu ook te zien in de cijfers van musea die vandaag werden gepresenteerd door CBS en de Museumvereniging over 2015. Vorig jaar kwam ruim één op de vier museumbezoekers uit het buitenland. In 2009, het jaar waarin er door de crisis relatief weinig buitenlandse toeristen ons land bezochten, ging het om een op de zes bezoekers.


De 685 Nederlandse musea ontvingen in 2015 ruim 33 miljoen Nederlandse en buitenlandse bezoekers. De 83 musea voor beeldende kunst hadden de meeste bezoekers (12,4 miljoen). Hierna komen de historische musea met bijvoorbeeld een archeologische collectie(11,2 miljoen).


Ruim een kwart van de museumbezoekers komt uit het buitenland
Van alle mensen die een museum bezochten in 2015 kwam 28 procent uit het buitenland. De stijgende lijn die zich voor de crisis al voordeed lijkt hiermee door te zetten. Daarmee profiteren de Nederlandse musea van de groei van het inkomend toerisme in Nederland van de afgelopen jaren. De meeste buitenlanders bezochten de bekende publiekstrekkers onder de musea voor beeldende kunst.

Grote verschillen
De genoemde 25% is duidelijk slechts een gemiddelde. Met name de musea met een kunstcollectie noteren een veel hoger getal. Zij komen tot ruim 38% aan buitenlandse bezoekers.


Bijna een kwart van de museumbezoekers kwam uit de buurt. Met name musea over natuurlijke historie, zoals over biologie en geologie, trokken veel bezoekers die in dezelfde gemeente wonen als waar het museum staat (35 procent).


Trefwoorden: museum, onderzoek, marketing, citymarketing, cultuur, kunst, natuur

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...