Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-09-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerist zoekt veiligheid en luxe op kleinere campings

Toerist zoekt veiligheid en luxe op kleinere campings
Toeristen hebben zich dit jaar meer laten leiden door het thema veiligheid dan we eerder aannamen. En niet alleen qua bestemmingskeuze maar ook qua type accommodatie. Dat constateert Vacanceselect, marktleider in Europa voor camping- en glampingvakanties, op basis van boekingscijfers van de afgelopen zomer. Een zomer die voor wat betreft de boekingen tot ver in september doorloopt waarbij de all-inclusive resorts werden ingeruild voor luxe glampingaccommodaties.


Volgens directeur Loek van de Loo zochten vakantiegangers minder de massa op en boekten in Zuid-Europa, vaak kleinere, campings in het binnenland. Als ze toch in drukke gebieden verbleven, bijvoorbeeld aan de mediterrane stranden, checkten ze ook online de veiligheidsmaatregelen die de campings dit jaar boden. Een andere trend die hij ziet is dat het vakantieseizoen dit jaar langer doorloopt en nog tot ver in september voortduurt. Bovendien leggen veel meer mensen dan voorheen nu al hun zomervakantie vast voor 2017.


Seizoen loopt lang door vanwege schaarste aan luxe accommodaties

Door de onrust in Turkije en Egypte, boeten deze landen op dit moment in als populaire vakantiebestemming. Daardoor zag Vacanceselect in juni nog een hausse aan last minute boekingen. Meest populair waren vooral de luxe accommodaties. Loek van de Loo: "Glamping is voor veel mensen een goede vervanger voor de all-inclusive resorts die in Turkije en Egypte worden aangeboden. Probleem was, en dat was ook bij heel veel andere vakantieaanbieders het geval, dat in juni het nog beschikbare accommodatie-aanbod beperkt was. Mensen belandden daardoor op een wachtlijst of stelden hun vakantie uit. Daarom gaat het huidige vakantieseizoen veel langer door dan vorig jaar. Ook voor de maand september krijgen we nu nog heel veel boekingen binnen.”


Campings worden happy Islands

Campings in de Ardèche of in het binnenland van Italië en Spanje noteerden deze zomer bovengemiddeld veel boekingen. Veelal waren het dan juist de kleinere campings die zich konden verheugen in een grotere populariteit. Volgens Van de Loo, omdat mensen deze zomer het liefst wegbleven van grote massa’s. "Wij zagen deze zomer in onze reviews, maar bijvoorbeeld ook bij die van Zoover, dat veiligheid voor het eerst een topic was. Als ze toch boekten voor grotere campings, en dan met name aan de stranden, beoordeelden mensen het als positief dat ze voldoende bewaking om zich heen signaleerden of dat niet iedereen zomaar ongecontroleerd de camping kon oplopen. Campings ontwikkelen zich zo steeds meer tot ‘happy islands’, waarbinnen de ouders zich honderd procent veilig voelen, ze hun kinderen kunnen laten spelen en zo het volmaakte vakantiegevoel kunnen ervaren.”


Nu al run op camping- en glampingbestemmingen 2017
Ander gevolg is dat mensen nu alweer hun kampeerbestemming vastleggen voor 2017. Vacanceselect zelf heeft voor volgend jaar zomer bijna dubbel zoveel boekingen binnen, dan rond dezelfde tijd het jaar daarvoor. Van de Loo: "De afgelopen paar jaar gingen mensen steeds later op zoek naar een voor hen geschikt vakantie onderkomen. Door de vrijheid van internet was er altijd het gevoel dat er toch nog wel wat te vinden was. Veel consumenten hebben echter deze zomer in Europa níet de vakantie accommodatie gevonden, waarnaar ze op zoek waren. Daarom willen ze voor volgend jaar nu al de zekerheid hebben dat ze niet opnieuw hun neus zullen stoten en zorgen ze ervoor dat hun ideale vakantiebestemming al vastligt.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...