Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-09-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kleine musea winnen Museum Ontdekking 2016 Awards

Kleine musea winnen Museum Ontdekking 2016 Awards

Drie relatief kleine musea gaan er dit jaar vandoor met de Museum Ontdekking Awards. Museum Møhlmann in Appingedam won de eerste prijs, gevolgd door het Schipbreuk- en Juttersmuseum op Texel en De Halve Maen in Hoorn.

Museumliefhebbers uit heel Nederland konden van april tot en met eind augustus een stem uitbrengen op zijn/haar favoriete museum. Het bijna drieduizend mensen brachten hun stem uit door een beoordeling te plaatsen op de website van Museumkwartier.nl.


Hoge gunfactor voor kleine musea

Het is volgens Jennifer van Bastelaar, initiatiefneemster van Museumkwartier.nl, bijzonder om te zien dat vooral de kleine musea een grote schare fans heeft. Met het oogpunt op recente mediaberichten dat kleine musea het steeds moeilijker krijgen vanwege bezuinigingen op cultuur, is dit positief nieuws. "Uit de bijna drieduizend beoordelingen die wij afgelopen maanden hebben ontvangen, zagen wij al snel terug dat de gunfactor onder de kleine musea het hoogst is. Vooral de lokale inwoners van diverse streekmusea kwamen intensief op voor ‘hun’ museum”, aldus Jennifer.


Populaire editie Museum Ontdekking 2016 Awards

De Museum Ontdekking 2016 Awards is een onafhankelijke wedstrijd, voor de tweede keer georganiseerd door Museumkwartier.nl. De wedstrijd heeft hierbij als doelstelling om musea in Nederland meer onder de aandacht te brengen en naar een hoger en nog professioneler niveau te tillen. Anders dan vorig jaar, werd er voor deze editie geen speciale jury ingezet. Het Nederlandse publiek heeft bepaald welke Musea de Museum Ontdekking 2016 Awards publieksprijs hebben gewonnen.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, verkiezingen

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...