Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-08-2016

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie

Toerisme steeds belangrijker voor Nederlandse economie
De toerismesector wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Voor het tweede jaar op rij zijn de toeristische bestedingen in 2015 met circa 5 procent gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. De waarde van deze toeristische bestedingen bedraagt inmiddels 72,7 miljard euro. Vijf jaar terug was dat nog 59,5 miljard euro. Dat meldt CBS op basis van de zogenaamde Tourism Satellite Accounts (TSA).

Vooral bestedingen buitenlandse toeristen stijgen hard
Buitenlandse toeristen hebben vorig jaar in ons land bijna 20 miljard euro uitgegeven, ruim 13 procent meer dan in het jaar daarvoor. Een van de redenen is dat er 8 procent meer toeristen naar ons land kwamen. Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienen wel aan deze boekingen. De toeristische bestedingen van Nederlandse toeristen in eigen land zijn met 2,6 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder.


Belang van de toerismesector in de Nederlandse economie toegenomen
In 2010 was de toerismesector goed voor een toegevoegde waarde (tegen basisprijzen) van 17,3 miljard euro. In 2015 is dit gegroeid naar 23,3 miljard euro, een stijging van bijna 35 procent. Vooral het economisch belang van het inkomend toerisme groeide in die periode sterk, met maar liefst 54%. Doordat de toerismesector harder is gegroeid dan de rest van de economie is het aandeel van de toerismesector in het bruto binnenlands product gestegen van 3 procent in 2010 naar 3,8 procent in 2015.

Toerismesector zorgt voor meer werkgelegenheid
Het aantal banen in de toerismesector is in 2015 met 3,5 procent gestegen naar 626 duizend. Dit staat gelijk aan een stijging van 21 duizend banen. Het aantal mensen dat in de toerismesector werkt steeg vorig jaar ruim 3 procent. In totaal waren er 529 duizend mensen werkzaam in de toerismesector, die samen 377 duizend voltijdbanen hadden. Dat is 5,4 procent van het totale aantal voltijdbanen in 2015. Ongeveer driekwart van het werk in de toerismesector bestaat uit karakteristieke toerismebanen. Dit zijn banen in de horeca, luchtvaart, reisorganisaties- en bemiddeling en in de kunst en cultuur. Circa een kwart van het werk in de toerismesector bestaat uit banen in onder meer de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche. Het aantal vte is in alle sectoren van de toerismesector, met uitzondering van sport, recreatie en gokwezen toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal vte in de horeca is met 5,3 procent het meest gestegen.



Interessante extra analyses
Naar aanleiding van de bekendmaking van de economische betekenis van toerisme en recreatie plaatste hoofdeconoom Peter van Mulligen nog een aantal interessante grafieken online.

Nederland wordt een steeds populairdere bestemming voor buitenlandse toeristen. Vooral Aziaten komen hier vaker.



Amsterdam claimt bijna helft van de hotelovernachtingen van buitenlandse toeristen. Kust en natuur volgen op ruime afstand.



Braziliaanse en Australische toeristen overnachten nauwelijks buiten Amsterdam. Belgen en Duitsers komen overal.

Deze laatste grafiek zou de suggestie kunnen wekken dat het spreidingsbeleid niet werkt. Dat is niet het geval. Toeristen kunnen in Amsterdam overnachten en ook dagtochten in de rest van Nederland maken. Bovendien daalde het aandeel Amsterdam in alle hotelovernachtingen van buitenlanders van 48,1% in 2012 naar 46,5% in 2015. En zagen we bij Brazilië (van 83% naar 79%), Australië (van 77% naar 74%) en Italië (van 66% naar 63%) dalingen. De andere landen in de bovenkant grafiek bleven qua aandeel Amsterdam stabiel of noteerden een lichte toename.

Link: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=82671NED&D1=a&D2=a&VW=T
Trefwoorden: toerisme, economische betekenis, werkgelegenheid

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...