Geplaatst op: 15-07-2016
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme juni juli 2016

3 opvallende strategieën spreiding toerisme

CELTH onderzoek naar politiek gevoelig onderwerp: toerisme drukt op steden

3 opvallende strategieën spreiding toerisme

In de jaren ’80 en ’90 omhelsden steden het toerisme. ‘Welkom’ lieten alle bureaus voor toerisme weten. Nu slaat toerisme door naar overvolle straten. Is dat echt zo. Hoe wordt deze druk ervaren? CELTH onderzoekers Ko Koens en Albert Postma melden de eerste resultaten.


De druk in steden neemt in absolute getallen toe. Het toerisme laat een trendmatige stijging zien, voorspelt onder meer UNWTO. Ko Koens (NHTV Breda) en Albert Postma (Stenden) zijn betrokken als onderzoeker bij Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH) en maken deel uit van een breed team dat topdestinaties in Europa analyseert op de ervaren bezoekersdruk.


Onderzoek levert toolkit op

Het gaat om de steden Amsterdam, Berlijn, München, Lissabon, Kopenhagen en Barcelona. Na een eerste kwalitatief onderzoek onder bewoners van deze steden is een indicatie over de perceptie van druk te geven. Ondertussen moet een kwantitatief onderzoek echt duidelijkheid geven. Tegelijkertijd is een eerste toolkit ontwikkeld met mogelijke werkwijzen om de druk te verminderen.


Ko Koens: "Steden nemen al actie om de druk van teveel bezoekers tegen te gaan. We hebben door het bestuderen van relevante studies en gesprekken met bewoners en heel veel gesprekken met beleidmakers, bedrijven en bestuurders ook een toolkit van oplossingsstrategieën ontwikkeld. Overal stelden we vragen over wat voor oplossingen mogelijk zijn. Over wat wél en ook wat niet werkt. Oplossingen blijken niet zonder meer of zonder verandering in andere steden toepasbaar.”



Indicatie: problemen niet ontkend maar wel leefbaar

Per stad zijn in de vorm van kwalitatief onderzoek enkele tientallen bewoners in hun eigen taal geïnterviewd. Het is een lastig onderwerp, is de druk té groot? Ko Koens: "Doordat het een kwalitatief onderzoek is, is dit slechts een indicatie. Het is niet representatief. Wat ons opviel in de uitkomst is dat we dachten dat mensen negatiever zouden denken over dit probleem. De problemen van de drukte in de steden wordt niet ontkend. Mensen ervaren dat de druk in de afgelopen jaren is toegenomen en tegelijkertijd vindt een groot deel dit niet storend, soms zelfs ook leuk. Soms oordeelt men ook dat dit hoort bij het leven in een grote stad. Toeristen worden ook als positief ervaren omdat bewoners het belang van bezoekers inzien. Dat maakt de uitkomst genuanceerder dan je zou denken op basis van wat je soms leest in de media.”


3x opvallende aanpak

Door de onderlinge contacten die ontstaan door dit onderzoek leren steden van elkaar welke oplossingen wel of niet werken. Vele tientallen oplossingen blijken mogelijk om bezoekersdruk van de steden te halen. Hieruit is een praktische toolkit gemaakt, zie het kader met de 10 strategieën. Ko Koens stelde voor Recreatie & Toerisme zijn top 3 samen met opvallende strategieën. Dit zijn niet de best werkende maar waar Koens als onderzoeker door verrast werd.



10 strategieën omgaan met bezoekersdruk


1 Spreiden van bezoekers in en rondom de stad

2 Op basis van tijd de druk verdelen

3 Reguleren van de druk

4 Nieuwe reisbeschrijvingen maken

5 Segmentatie in marketing voor bezoekers

6 Inwoners laten profiteren van de gastvrijheidseconomie

7 Creëer stadsbelevingen waar zowel inwoners als bezoekers van profiteren

8 Communicatie met en betrekken van lokale partijen

9 Communicatie met en betrekken van bezoekers

10 Verbetering van de infrastructuur en faciliteiten



1 Doordacht Amsterdam

"Amsterdam is goed bezig met het spreiden van toerisme door een gezamenlijke strategie van stad en de regio. Het plan Stad in Balans, zorgt er voor dat toerisme op veel meer sectoren aansluit en dat het meer is dan alleen een economisch punt. Het gaat in de hoofdstad echt om de samenhang van toerisme met de andere delen zoals met cultuur. Want bezoekers op zich vormen niet het probleem. Hier wordt goed over nagedacht.”


2 Berlijn profiteert ook op microschaal

"Berlijn is heel knap bezig om veel lokale initiatieven te stimuleren. Bezoek en lokale activiteiten profiteren allebei. Zo wordt bijvoorbeeld in een wijk een school omgebouwd tot een conferentiecentrum. Dat gebeurt samen met lokale partijen zoals de school, studenten, bedrijven en opdrachtgevers. Het is voor bezoekers weer heel mooi om echt in een school een klein congres te houden. Aan de andere kant gebeurt er iets bijzonders in Berlijn. De overheid stimuleert dat mensen in het laagseizoen in de eigen stad met vakantie gaan. Dat kan goed in Berlijn omdat het een uitgestrekte stad is met veel mogelijkheden. Dat lukt je niet in Amsterdam.”


3 Kopenhagen ontwikkelt voor bewoners

"Kopenhagen pakt het anders aan, daar zijn veel acties gericht op het verbeteren van de omgeving voor de lokale mensen. Bijvoorbeeld bij de doorontwikkeling van een haven wordt eerst gekeken naar faciliteiten voor de lokale mensen. De mogelijkheden voor toerisme lopen daar in mee maar vooral de lokale belangen staan voorop. Kopenhagen heeft daarnaast een intensieve samenwerking met andere steden die dichtbij liggen. Op basis van thema’s en levensstijl zoals het culturele aanbod worden de mogelijkheden van Kopenhagen en de steden in de buurt gepresenteerd aan de bezoeker.”


Vervolgonderzoek kleinere destinaties

Onderzoeker Ko Koens meldt dat in de zomer van 2016 een vervolgonderzoek start, dat data oplevert over de problematiek van balans in kleinere bestemmingen en piekbelastingen zoals tijdens evenementen.


Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme juni / juli 2016.

Trefwoorden: toerisme, druk, steden, citymarketing, beleid, balans

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/05/19
Exclusief voor leden
Meer omzet, minder winst voor TUI
TUI heeft in de eerste jaarhelft van het boekjaar 2019 (oktober-maart) meer omzet behaald maar zag d...
17/05/19
Welke skills hebben de werknemers van de toekomst nodig?
Van mensen die in de toekomst in toerisme aan de slag willen, wordt een hoger opleidingsniveau verwacht. Bestaande werknemers moeten zichzelf trainen om om de snelle technologische veranderingen te kunnen bijbenen. ‘High Tech with a Human Touch’ wordt de gouden skills combinatie.
17/05/19
Exclusief voor leden
Ondanks mooie zomer meer bezoek voor top Europese attractieparken
De twintig grootste Europese attractieparken hebben vorig jaar 66 miljoen bezoekers getrokken, 3,1% meer dan in 2017. De groei werd wat getemperd door de mooie en lange zomer in Europa.
17/05/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen in NL omhoog, in de horeca juist omlaag
Het ondernemersvertrouwen is in het tweede kwartaal van 2019 iets hoger dan een kwartaal eerder. Het ondernemersvertrouwen in de horeca daalde voor het derde kwartaal op rij.
17/05/19
Exclusief voor leden
Klim naar het licht passeert mijlpaal 10.000 bezoekers na twee weken
DOSS Event Support meldt dat sinds de start op 1 mei al 10.000 kaarten verkocht zijn voor het evenem...
17/05/19
De beste en populairste reisorganisaties van Nederland
Gisteren zijn de Zoover Awards voor reisorganisaties uitgereikt; dé consumentenprijzen voor de reisbranche. Opvallend is dat voor beste reisorganisaties veelal minder bekende spelers er met de prijzen vandoor gingen.
17/05/19
Tentoonstelling Zeeuws Museum op drie locaties met fietstocht
Het Zeeuws Museum opent volgende week zaterdag een bijzondere tentoonstelling die niet ophoudt bij de muren van het museum. De tentoonstelling Nooit meer werken bestaat ook uit een fietstocht en tijdelijke locaties in andere gemeenten.
17/05/19
Nederland 9e plaats ICCA lijst congreslanden
Nederland is een plaats gestegen op de jaarlijkse ranglijst van The International Congress...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk