Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-07-2016
Auteur: Marc Gerlings

Overijssel akkoord met 40 miljoen euro voor vrijetijdseconomie

Overijssel akkoord met 40 miljoen euro voor vrijetijdseconomie
Eddy van Hijum (l) en Martin Maassen

Provinciale Staten van Overijssel gaven woensdag 6 juli unaniem groen licht voor het uitvoeringsprogramma Gastvrij Overijssel: ‘Overijssel maakt werk van gastvrijheid en vrijetijd’. De komende jaren zal de provincie in totaal tien miljoen euro investeren in de vrijetijdseconomie. Doel is het professionaliseren, innoveren en versterken van de sector zodat bezoek, bestedingen en werkgelegenheid toenemen. Door investeringen onder meer door gemeenten en ondernemers komt het bedrag uit op 40 miljoen.


Zie ook het lange artikel van vandaag met de achtergronden van het plan, het interview met Henk van Voornveld en wat de ondernemers vinden van het plan.

Van Hijum ziet kansen voor werkgelegenheid
Het programma is opgezet door Gastvrij Overijssel, een netwerkorganisatie van diverse partners die actief zijn in of voor de Overijsselse vrijetijdssector. Gedeputeerde Eddy van Hijum is tevreden over het besluit: "De vrijetijdssector is van grote betekenis voor de regionale economie en de werkgelegenheid. 32.870 mensen werken in deze sector en dat aantal gaat toenemen. Met deze investering kunnen de ondernemers, het onderwijs en de betrokken overheden de schouders zetten onder de ontwikkeling van nieuwe producten, marketing en kennis. Denk aan de promotie van de Hanzesteden, kastelen en buitenplaatsen. Daardoor komen meer bezoekers uit binnen- en buitenland naar onze mooie provincie, die langer verblijven en meer besteden. Het initiatief van de toeristische sector sluit goed aan op ons economische beleid en speelt uitstekend in op de wens als overheid te participeren in initiatieven uit de samenleving.”

Trefwoorden: gastvrijheid, economie, werkgelegenheid, marketing, promotie

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...