Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-06-2016

Nederland ontvangt deze zomer ruim 8 miljoen toeristen

Nederland ontvangt deze zomer ruim 8 miljoen toeristen
Bron: Shutterstock

Deze zomer zullen naar verwachting 3,5 miljoen buitenlandse toeristen hun zomervakantie doorbrengen in Nederland, aldus NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van zo’n twee à drie procent. Daarnaast brengen circa 4,7 miljoen Nederlanders een korte of lange zomervakantie in eigen land door. In totaal besteden de buitenlandse bezoekers en de vakantiegangers in eigen land samen ongeveer 3,5 miljard euro tijdens de zomermaanden juli en augustus.


Veel Duitsers en Belgen

De groei van het aantal buitenlandse bezoekers komt met name uit de buurlanden Duitsland en België. Deze zomer komt ongeveer de helft van alle buitenlandse verblijfstoeristen uit Duitsland en België. Traditiegetrouw is de Nederlandse kust populair, maar ook brengen internationale toeristen graag hun zomervakantie door in de Nederlandse steden en het ‘groene Nederland’. In totaal besteden de internationale bezoekers zo’n 2,5 miljard euro aan hun reis naar en verblijf in Nederland tijdens de zomer.


Meer vakanties in eigen land

Nederlanders ondernemen 4,7 miljoen vakanties in eigen land. Dit betekent een stijging van zo’n twee procent vergeleken met vorig jaar. Het merendeel van deze vakanties wordt doorgebracht op bungalowparken en campings. De binnenlandse zomervakanties leveren de Nederlandse economie zo’n miljard euro op.


Zomervakanties in Duitsland en België

In Duitsland begint de vakantie voor de grootste regio Noordrijn-Westfalen 11 juli en duurt tot 23 augustus. In België is de zomervakantie van 1 juli tot 31 augustus. In Nederland vindt de zomervakantie, zoals altijd, gespreid plaats. Regio Midden heeft als eerste zomervakantie van 9 juli tot en met 21 augustus. De regio Noord van 16 juli tot en met 28 augustus en regio Zuid van 23 juli tot en met 4 september.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederland, binnenlands toerisme, inkomend toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...