Geplaatst op: 24-06-2016

Gastvrij Twente van start

Ondernemers in de lead

Gastvrij Twente van start
Henk van Voornveld, Jan Bakker, Hans van Agteren en Marcel Vlek
Donderdag is het ondernemersinitiatief ‘Gastvrij Twente’ officieel gepresenteerd. Na het wegvallen van het Twents Bureau voor Toerisme eind 2015 hebben ondernemers het voortouw genomen Twente toeristisch te vermarkten. Een samenwerking van ondernemers uit het toeristische veld die eraan moet bijdragen dat bezoekers uit binnen- en buitenland hun vrije tijd doorbrengen in Twente. MarketingOost gaat de plannen van de ondernemers vorm geven.

Jan Bakker, oud-voorzitter van de ‘Ronde van Overijssel’, is gekozen tot voorzitter van Gastvrij Twente. Hij benadrukt dat het tijd is voor een volgende stap. "In het najaar van 2015 is de visie ‘Wij zijn Twente’ vastgesteld voor de vrijetijdseconomie in Twente. In samenwerking met ondernemers, provincie Overijssel, de veertien Twentse gemeenten en Twente Tourist Info’s (TTI’s) is de basis gelegd voor een gezamenlijke, effectieve marketing van een dynamische regio. Ondernemers nemen hierin het voortouw naar een volgende stap: niet alleen ‘Wij zijn Twente’, maar ‘Wij werken aan Twente’.”

Plannen
De ondernemers binnen ´Gastvrij Twente´ vertegenwoordigen het toeristische veld en zijn betrokken vanuit diverse Twentse ondernemerscollectieven en belangenorganisaties. Zij zullen zelf geen uitvoering geven aan de plannen. Jan Bakker licht toe: "Het is van cruciaal belang dat ondernemers zich verbonden voelen met de plannen op gebied van vrijetijdseconomie. Gastvrij Twente speelt hierin een adviserende en initiërende rol en heeft intensief contact met Regio Twente. Voor de uitvoering van de plannen wordt intensief samengewerkt met MarketingOost. Zij verzorgen ook de regiomarketing van de overige Overijsselse regio’s. Nu valt de toeristische vermarkting van de gehele provincie onder één organisatie en dat maakt samenwerken met ondernemers en overheden een stuk eenvoudiger.”

Landgoed van Nederland
Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, geeft aan dat deze ‘herstart’ niet betekent dat al het oude wordt achtergelaten: "We gaan verder met de uiting ‘Twente. Landgoed van Nederland’. De website beleeftwente.nl staat weer online en in het voorjaar hebben we samen met Twentse kampeer- en bungalowbedrijven een campagne gevoerd. In het najaar volgt een campagne waarbij stedenbezoek centraal staat.” Op dit moment wordt gewerkt aan de invulling van het team dat in Twente aan de slag gaat. Naast vrijetijdseconomie is er aandacht voor zakelijk toerisme, waarbij profilering van Twente als congresregio één van de speerpunten is.

Lees hier hoe Gastvrij Twente wordt georganiseerd.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...