Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn
Om 10.30 werd met negen zegels het verbond
symbolisch gesloten tussen de negen Nederlandse Hanzesteden tot de
internationale Hanzestedenlijn 2016 – 2019. De directe aanleiding
zijn de Hanzedagen van 15 tot en met 18 juni 2017.
Lokale
marketingorganisaties stellen met hulp van NBTC Holland Marketing, de
provincies Gelderland en Overijssel het strategisch marketingplan op
deze zomer. In het najaar wordt de input van ondernemers gevraagd.
Ook wordt dan specifiek onderzoek uitgevoerd naar de grootste markt
voor dit internationale markt, Duitsland. Binnen de IJsselvallei
hopen ondernemers op 600.000 bezoekers. De reële schatting van de
gemeente Kampen staat op 250.000 bezoekers voor de internationale
Hanzedagen.
Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde waarschuwde
de steden dat ze niet alleen actief het marketingprogramma moeten
uitvoeren omdat er een internationaal aansprekend evenement op
Nederlandse bodem wordt gehouden. "Houd de gedachte van de
waardeboodschap van de Hanze en breng die naar voren. Dat is een
steviger fundament om op te bouwen dan alleen een leuk toeristisch
evenement.”
Binnen de positionering van de Hanzesteden
in Nederland wordt ook een positionering van de steden op zichzelf
vastgesteld. Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) riep om vooral
vanuit het perspectief van de internationale toerist de marketing uit
te voeren. "Kijk voorbij de regionale lijnen die we hier binnen
Nederland kennen.”
Met de bezegeling is nu ook de
Hanzestedenlijn een van de acht symbolische metrolijnen die NBTC in
het buitenland gebruikt voor de promotie.
Hoe groot de
investering is vanuit de provincies, lokale marketingorganisaties en
het ministerie van Economische Zaken is, wil het samenwerkingsverband
nog niet melden. Bastiaan Overeem, een van de trekkers van het
project. "Vandaag willen we het niet over geld hebben. Het is de
start van de samenwerking. Nog niet alles staat vast waardoor ook nog
geen concreet budget is op te stellen. Dat geld komt later.”
In
het komende nummer van Recreatie & Toerisme wordt meer onthuld
over de achtergronden van de samenwerking.
|
|
18/06/25
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
|
18/06/25
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
|
18/06/25
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
|
18/06/25
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
|
18/06/25
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
|
18/06/25
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
|
18/06/25
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
|
18/06/25
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.
|
|
19/06/25
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
27/06/25
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
|