Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn

Start 9 steden Internationale Hanzestedenlijn

Om 10.30 werd met negen zegels het verbond symbolisch gesloten tussen de negen Nederlandse Hanzesteden tot de internationale Hanzestedenlijn 2016 – 2019. De directe aanleiding zijn de Hanzedagen van 15 tot en met 18 juni 2017.

Lokale marketingorganisaties stellen met hulp van NBTC Holland Marketing, de provincies Gelderland en Overijssel het strategisch marketingplan op deze zomer. In het najaar wordt de input van ondernemers gevraagd. Ook wordt dan specifiek onderzoek uitgevoerd naar de grootste markt voor dit internationale markt, Duitsland. Binnen de IJsselvallei hopen ondernemers op 600.000 bezoekers. De reële schatting van de gemeente Kampen staat op 250.000 bezoekers voor de internationale Hanzedagen.

Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde waarschuwde de steden dat ze niet alleen actief het marketingprogramma moeten uitvoeren omdat er een internationaal aansprekend evenement op Nederlandse bodem wordt gehouden. "Houd de gedachte van de waardeboodschap van de Hanze en breng die naar voren. Dat is een steviger fundament om op te bouwen dan alleen een leuk toeristisch evenement.”

Binnen de positionering van de Hanzesteden in Nederland wordt ook een positionering van de steden op zichzelf vastgesteld. Jos Vranken (NBTC Holland Marketing) riep om vooral vanuit het perspectief van de internationale toerist de marketing uit te voeren. "Kijk voorbij de regionale lijnen die we hier binnen Nederland kennen.”
Met de bezegeling is nu ook de Hanzestedenlijn een van de acht symbolische metrolijnen die NBTC in het buitenland gebruikt voor de promotie.

Hoe groot de investering is vanuit de provincies, lokale marketingorganisaties en het ministerie van Economische Zaken is, wil het samenwerkingsverband nog niet melden. Bastiaan Overeem, een van de trekkers van het project. "Vandaag willen we het niet over geld hebben. Het is de start van de samenwerking. Nog niet alles staat vast waardoor ook nog geen concreet budget is op te stellen. Dat geld komt later.”

In het komende nummer van Recreatie & Toerisme wordt meer onthuld over de achtergronden van de samenwerking.

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...