Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vakantie splijt arm en rijk Nederland

Vakantie splijt arm en rijk Nederland
Dit jaar gaan minder Nederlanders niet op vakantie dan vorig jaar. Van alle Nederlanders gaat dit jaar 22% niet op vakanties, dat waren er vorig jaar nog 26%. Het aantal niet-vakantiegangers is daarmee weer terug rond het niveau van de jaren 2010-2012. De verschillen tussen de verschillende inkomensgroepen zijn evenwel aanzienlijk. Dat blijkt uit onderzoek van het NIBUD onder een kleine twaalfhonderd Nederlanders.


Van de Nederlanders met een bovenmodaal inkomen gaat slechts 8% niet op vakantie, bij een modaal inkomen is dat gestegen naar 20% maar bij mensen met een beneden modaal inkomen gaat 32% dit jaar niet op vakantie. Mensen met een beneden modaal inkomen geven ook significant minder geld uit aan de vakantie, meer dan de helft minder dan die met een boven-modaal inkomen.


Tabel 1: Aantal keren op vakantie naar inkomen

Bron: NIBUD, N = 1.187


Alleenstaanden gaan minder op vakantie

Opvallend is de grote groep alleenstaanden (43%) die zegt niet op vakantie te gaan. Ook mensen werklozen (44%) gaan stukken minder met vakantie. Ook bij ouderen (55-65 jaar) is de vakantiedeelname geringer (31% gaat niet) dan het gemiddelde. In alle inkomensgroepen signaleert het NIBUD in 2016 wel een toegenomen vakantievoornemen.


Financiën en gezondheid belangrijkste redenen op niet op vakantie te gaan

Redenen om niet op vakantie te gaan zijn de kosten (35%), andere uitgaven (24%), gezondheidsomstandigheden (10%) of sparen (9%). Zes procent houdt eenvoudigweg niet van vakantie. Mensen met een beneden modaal inkomen geven de kosten (42%) vaker aan als reden om niet op vakantie te gaan. Bij hen spelen ook gezondheidsproblemen (14%) een grotere rol.


Tabel 2: Redenen om niet op vakantie te gaan

Bron: NIBUD, N = 256


Nog veel vakanties niet geboekt

Er hangen nog heel wat vakanties boven de markt. Ruim dertig procent van de mensen die aangeven deze zomer op vakantie te gaan, hebben nog niet geboekt. Het aantal laatboekers is het grootst onder de 55 tot 65 jarigen, van hen heeft 44% nog niet geboekt. Jongeren (15-25 jaar en 25-35 jaar) hebben het vaakst al geboekt (80%). De duurdere vakanties worden over het algemeen langer van te voren geboekt.


Geen spijt van uitgaven

Maar weinig Nederlanders (14%) hebben spijt van het geld dat is uitgegeven aan de vakantie (het boeken van de aanstaande vakantie). Daarbij hebben mannen vaker spijt dan vrouwen, evenals mensen met een beneden modaal inkomen. Opvallend is verder dat hoe ouder men is, hoe minder spijt men heeft van de uitgaven aan de geboekte vakantie. Hier lijkt vakantie-ervaring het nemen van de juiste keuzes positief te beïnvloeden.


Zzp-ers hebben gewoon vakantiegedrag

Nu veel Nederlanders hun dienstverband hebben ingeruild voor een zzp-schap is het interessant om te kijken of ook ze qua vakantieplannen anders in het leven staan. Dat blijkt mee te vallen. Zzp’ers gaan niet vaker of minder vaak op vakantie dan andere Nederlanders. Wel hebben zij vaker nog niet geboekt op het moment van de afname van de vragenlijst, 43% heeft nog niet geboekt tegen 28% van de andere Nederlanders. Meer dan de helft van de zzp’ers spaart niet voor vakantie, omdat zij voldoende geld hebben of tegen die tijd kijken of er genoeg geld beschikbaar is.


Figuur 1: Vakantiefrequentie naar dienstverband

Bron: NIBUD


Armen gaan goedkoop op vakantie

Gemiddeld gaan we 15 dagen op vakantie. Hoe hoger het inkomen, hoe langer men op vakantie gaat. De uitgaven tijdens de vakantie zijn gemiddeld € 2.483,- per huishouden, de mediaan ligt op € 2.000,-. Dit betekent dat de helft van de respondenten minder dan € 2.000,- uitgeeft aan vakantie en de andere helft meer dan €2.000,-. Let wel, dit is per huishouden.


Het onderzoek

De dataverzameling is uitgevoerd door Survey Sampling International. De vragenlijst is ingevuld door 1.190 panelleden. De panelleden vormen een representatieve weergave van de beroepsbevolking van 18 tot 65 jaar. Het veldwerk is verricht in de laatste week van mei en de eerste week van juni, nadat de meeste mensen hun vakantiegeld hadden ontvangen.


Link: https://www.nibud.nl/wp-content/uploads/vakantiegeld-enquete-2016-def.pdf
Trefwoorden: vakanties, onderzoek, inkomen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...