Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wat kan influencer marketing voor jouw organisatie betekenen?

Wat kan influencer marketing voor jouw organisatie betekenen?
Isabel Mosk

Op het Nationaal Congres Citymarketing gaf Isabel Mosk een druk bezochte workshop influencer marketing. Zij legde uit waarom influencer marketing interessant kan zijn voor marketeers. Zomaar wat bloggers of vloggers uitnodigen en ze in stad of streek loslaten is in ieder geval een slecht idee en Isabel gaf heel wat tips voor een gestructureerde aanpak die meer succes oplevert.


Volgens Mosk zijn influencers gewoon verhalenvertellers, dat kan in woorden of met beelden. Denk dus niet alleen aan een blog maar ook aan instagram, youtube of snapchat. Een influencer is in ieder geval een persoon met veel actieve volgers en autoriteit op een thema; zij zijn de nieuwe contentcreators.


Hoe kies je een influencer?

Bij de keuze van een influencer is het belangrijk niet alleen naar het bereik te kijken maar vooral de fit met je organisatie voorop te stellen. Vergeet ook de niches niet en zoek niet alleen reisexperts. Als je je stad als modestad wilt profileren kun je beter een fashioninfluencer inzetten dan een reisinfluencer. Het inzetten van influencers mag nooit een doel op zich zijn maar onderdeel van een lange termijn strategie die is gericht op een betere awareness van de bestemming. Een goed middel is het uitnodigen van influencers op de bestemming. Geef ze daarbij voldoende vrije tijd en pas het programma aan op hun interesse met bijzondere ervaringen. Overal en altijd wifi is een must als je wilt dat je influencer zijn bezoek met zijn volgers deelt.


Hoe krijg je veel aandacht?

Waar een traditionele journalist na één verhaal over je bestemming alweer met het nieuwe project bezig is, kun je uit het bezoek van een influencer veel meer halen. Interview de influencer op locatie en hij/zij zal ook dit interview weer delen. Of vraag de influencer na een week of twee een tiplijstje van must-see's te maken. Alweer een contactmoment met de doelgroep. Of stuur nog iets leuks naar het huisadres van de influencer. Weer een moment waarop de influencer content kan en zal creëren met jouw bestemming in de hoofdrol.


Moet je betalen voor een influencer?

En moet je dan betalen voor een influencer? Het kan en mag, maar als je zorgt voor een unieke reis die past bij de influencer is het vaak niet nodig. En op voorwaarde dat je de influencer vrij laat in contentcreatie en publicatie. Aan de andere kant kan je ook samenwerken met influencers door bijvoorbeeld workshops te laten geven of content voor de website te laten schrijven.


Wat zijn goede voorbeelden?

Mosk had ook tal van voorbeelden meegenomen. Zo hebben ze in Den Haag ze een bloggershuis op het strand. Dat huisje wordt speciaal ingericht met op maat verrassingen afhankelijk van de influencer, bijvoorbeeld foto's van hem/haar aan de muur en in de koelkast iets wat ze erg lekker vinden. Antwerpen heeft zichzelf door een jarenlange samenwerking met fashioninfluencers als modestad geprofileerd, Vlaamse kustplaats Oostende heeft een langjarige consistente aanpak dat onderdeel is van een lange termijn content strategie om awareness te genereren voor de stad en Duitsland heeft met een succesvolle campagne joingermantradition een jongere doelgroep weten aan te trekken. Succesverhalen te over!


Hoe krijg je nog meer aandacht?

Vergeet ook niet dat influencers ook weer fans hebben. Organiseer bijvoorbeeld een meet-and-greet voor zijn of haar fans. Content gegarandeerd en de sneeuwbal wordt almaar groter. Ook voor lokale ondernemers is het bezoek van een influencer een mooi moment om hun product in de etalage te krijgen. Een flesje lokaal bier, kaas of chocolade is zo in de ijskast gelegd. Influencermarketing is ook een kwestie van lange adem. Laat thema's niet direct weer vallen en realiseer je dat veel posts van influencers en zijn of haar volgers zorgen voor een hogere score in zoekmachines. Dat bereik je uiteraard niet na één reisje.


Welke tips had Isabel?

  1. Influencers zijn een onderdeel van je hele communicatiestrategie
  2. Investeer tijd in de selectie en de keuze van de influencers die bij je passen
  3. Aantallen volgers zijn niet zaligmakend het gaat om het juiste publiek
  4. Vergeet naast de reisbloggers en nicheblogger niet de Instagrammers, Tweeps en Youtubers afhankelijk van doelgroep en doelstelling
  5. Zorg voor bijzondere ervaringen voor de influencer op locatie maar ook voldoende vrije tijd
  6. Wifi moet altijd en overal beschikbaar zijn
  7. Denk out-of-the-box in het verrassen van de influencer en vraag aan influencers hoe zij denken. Zij komen met de meest verrassende ideeën voor je bestemming.
  8. Bedenk dat een influencer veel vaker over je bestemming kan communiceren dan een 'gewone' journalist die vaak maar één item of artikel maakt
  9. Wordt onderdeel van het netwerk van de influencers

Wie is Isabel Mosk en wat is Sherpa’s Stories?

Sherpa’s Stories is een online marketing adviesbureau met een focus op de reisindustrie. Op basis van kennis en ervaring helpt Sherpa’s Stories toeristische bedrijven met de strategische vertaalslag van hun marketingdoelstellingen naar online-, content- en social media marketing. Het bureau is opgericht door Isabel Mosk. Sherpa’s Stories gelooft dat reizen bijdraagt aan een betere wereld: het verrijkt de mens en stimuleert lokale economieën.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, online marketing, bloggers, vloggers, influencers

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...