Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Nederland verdient 4,9 miljard aan Duitse toeristen

Nederland verdient 4,9 miljard aan Duitse toeristen

Bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven in 2015 4,9 miljard euro in Nederland uit, op een totaal van 10,2 miljard euro. Ook in het eerste kwartaal van 2016 is Duitsland toonaangevend qua reisbestedingen in Nederland, blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers over het reisverkeer.


Duitse dagjesmensen spendeerden 2,4 miljard euro in Nederland in 2015, vooral aan winkelen, horeca en toegangskaarten. Duitse toeristen die hier op vakantie zijn, gaven 1,7 miljard euro uit. Jaarlijks komen een kleine vier miljoen Duitsers in Nederland vakantie houden.

Zakenreiziger goed voor 650 miljoen
Ook Duitse zakenreizigers weten Nederland te vinden. Zij besteedden in 2015 ruim 650 miljoen in Nederland. Een klein deel hiervan wordt besteed door seizoen- en grensarbeiders. Duitsers gaven vorig jaar ten slotte ongeveer 200 miljoen euro aan zorg en onderwijs uit in Nederland.

Belgen op twee
Belgen volgen de Duitsers op ruime afstand. Zij besteedden in 2015 voor 1,4 miljard euro in Nederland, ruim 13 procent van de totale bestedingen. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk en Italië. Bij het aantal reizigers in Nederland zien we vergelijkbare verhoudingen.

Top 10 buitenlandse bestedingen in Nederland naar land van herkomst, 2015 in euro

1 Duitsland 4,94 miljard
2 België 1,37 miljard
3 Verenigd Koninkrijk 0,86 miljard
4 Verenigde Staten 0,38 miljard
5 Frankrijk 0,33 milard
6 Italië 0,26 miljard
7 Polen 0,22 miljard
8 Spanje 0,16 miljard
9 China 0,13 miljard
10 Zwitserlandn 0,11 miljard


Nederlanders geven ook het meeste uit in Duitsland

Duitsers geven het meest uit in Nederland, maar Duitsland is ook het land waar Nederlanders het vaakst de beurs trekken. Ruim 3,4 miljard euro besteedden Nederlandse reizigers in 2015 in Duitsland. Meer dan de helft daarvan (1,8 miljard euro) betaalden Nederlandse reizigers tijdens grensaankopen en dagtochten.


Ook buurland België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven wij in totaal bijna 1,5 miljard euro uit tijdens een bezoek aan onze zuiderburen. Dit is iets minder dan in zomervakantieland nummer 1 Frankrijk, maar wel een stuk meer dan in de andere vakantiebestemmingen zoals Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland en Turkije.


De hoge noteringen van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben onder andere te maken met een belangrijke positie in het zakelijk reisverkeer. Na Duitsland is de VS de belangrijkste bestemming voor zakelijke reizen. Het Verenigd Koninkrijk staat na België vierde.


Nederlanders geven meer uit in buitenland dan andersom
Nederlanders geven veel meer uit aan buitenlandse vakanties in bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, VS, Oostenrijk en Italië dan andersom. Dit verklaart een groot handelstekort bij het reisverkeer: Nederlanders besteedden in totaal bijna6 miljard euro meer in het buitenland (bijna 16 miljard euro) dan buitenlanders deden in Nederland (ruim 10 miljard euro).


Positieve balans reisbestedingen met Duitsland

Duitsland is het enige land waarmee we een grote positieve handelsbalans in reisbestedingen hebben. Het gaat hier om netto verdiensten van 1,5 miljard euro in 2015. Duitsers gaven zoals gemeld bijna 5 miljard euro in Nederland uit (uitvoer reisdiensten) terwijl Nederlanders bijna 3,5 miljard euro in Duitsland uitgaven (invoer reisdiensten).

Nederland ‘verdient’ per saldo ook aan Polen, Rusland, Israël en China, maar hier gaat het om heel bescheiden bedragen.
Trefwoorden: inkomend toerisme, omzet, verdienen

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.