Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-06-2016
Auteur: Hugo de Jong
Green Destinations
Publicatie: Vrijetijdstudies 2016-1

De inspiratie van Hugo de Jong

De inspiratie van Hugo de Jong
Leeftijd: 35 jaar

Afgestudeerd aan: Wageningen Universiteit - Leisure, Tourism & Environment; voorafgegaan door de opleiding International Tourism Management & Consultancy aan de NHTV. Ik noem mijn studie-periode altijd ‘één groot feest’ door het internationale karakter met stages, scripties en fieldtrips in Malta, Frankrijk, Thailand, Costa Rica, Argentinië, Bolivia, Nieuw-Zeeland, en Fiji. Ik ben nog altijd dankbaar en trots dat deze mogelijkheden door onderwijsinstellingen in Nederland geboden en gestimuleerd worden.

Huidige functie: Founding partner bij Green Destinations – een social enterprise die de duurzaamheid van toeristische bestemmingen beoordeelt met behulp van de Green Destinations Standard en een database van kwaliteitsindicatoren. Ook helpen we DMO’s bij het maken en uitvoeren van duurzame actieplannen. Het is een dynamische start-up die wordt ondersteund door zo’n 30 partners wereldwijd. Ook werken we veel samen met inspirerende kleine en grote partijen zoals WWF, BookDifferent.com, Coastal & Marine Union (EUCC), Slovenia Green, Zoover en Nederlandse Tour Operators in de Green Deal Duurzaam Toerisme. Hiernaast werk ik met veel plezier als afstudeerdocent bij de opleiding Tourism Management aan de Hogeschool InHolland in Diemen. In het verleden werkte ik bij ECEAT-Projects onder meer aan het Travelife systeem; en bij Kenniscentrum Recreatie aan beleidsonderzoek en -advies voor de Nederlandse recreatiesector.

Is momenteel inhoudelijk bezig met: (te) veel dingen! De Green Destinations Standard maken we binnenkort beschikbaar via een online platform waarop bestemmingen een duurzaamheids-assessment kunnen uitvoeren, een training kunnen volgen en een compleet actieplan kunnen formuleren. Met een hoge score kan een bestemming zich als groene hotspot profileren, een must in het tijdperk van de toenemende bewustwording over duurzaamheid. Net als in 2014 stellen we dit jaar een Top100 samen waarin bestemmingen met elkaar concurreren om de beste plaats, de nominaties hiervoor openen we dit voorjaar. 

De Green Destinations database berekent momenteel de duurzaamheidsratings van zo’n 1200 bestemmingen op basis van veelal handmatig verzamelde gegevens. We zijn nu bezig bestaande statistieken en databases van allerlei kwaliteitsindicatoren aan onze database te koppelen, bijv. voor water- en luchtkwaliteit, percentages beschermd natuurgebied, duurzame energie en recycling maar ook sociale factoren zoals mensenrechten nemen we mee. Dankzij samenwerking met WNF kunnen we sinds kort de data via GIS beschikbaar maken en opschalen naar alle bestemmingen wereldwijd.

Vervolgens buigen we ons over de vraag hoe we deze informatie met verschillende partijen kunnen delen. Wat interesseert bijvoorbeeld de consument, de touroperator, of de beleidsmaker? Samen met het WNF en BookDifferent.com doen we hiervoor een pilot in de Caribbean.

Het onderwerp ‘beoordelen van duurzaamheid’ zit vol dilemma’s en leidt regelmatig tot interessante discussies, ook binnen onze organisatie. Dit zorgt voor een extra (communicatie) uitdaging, maar houdt mijn werk ook elke dag weer boeiend!

Is naast het werk vooral druk met: elk vrij uurtje besteed ik het liefst buiten: (wind)surfen in Wijk aan Zee, mountainbiken in Schoorl, of gewoon een goede wandeling in de Kennemerduinen.

Krijgt inspiratie van mensen die een werkelijk duurzaam bestaan weten op te bouwen. Denk: off-the-grid, zelf-voorzienend, autodidactisch een eigen huis bouwend met lokale materialen etc. Gezond eten, bewegen, sporten… de lijn tussen jaloezie en inspiratie is soms erg dun 

Zou, indien daartoe de gelegenheid zou zijn, graag nog eens een +5000m berg beklimmen, de Ruta 40 afrijden (Argentijns deel van de Pan-American highway die parallel door de Andes loopt), zwemmen met een walvishaai, back-country snowboarden en weer eens een mooie meerdaagse wandeltocht door de Alpen maken.

Trefwoorden: duurzaam toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...