Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Den Haag en Goeree-Overflakkee winnen Nationale Citymarketing Trofee

Den Haag en Goeree-Overflakkee winnen Nationale Citymarketing Trofee

De gemeenten Den Haag en Goeree-Overflakkee hebben de Nationale Citymarketing Trofee 2016 gewonnen. De prijs werd in Arnhem op het Nationaal Citymarketing Congres uitgereikt door de voorzitter van de jury Alexander Rinnooy Kan. De jury was erg te spreken over de inzendingen die van hoge kwaliteit waren. Rinnooy Kan sprak zelfs van ‘de Champions Leage’ van de citymarketing.


Grote gemeenten met meer dan 100.000 inwoners

In de categorie van steden met meer dan 100.000 inwoners moest Den Haag het opnemen tegen Rotterdam en Eindhoven, de winnaar van vorig jaar. Volgens de jury heeft Den Haag het uitstekend gedaan met een enorme vooruitgang in 2015 waar citymarketing naar citybranding evolueerde. De stad heeft een geïntegreerde aanpak gekozen die is ingebed in het lokale beleid. Verder was de jury erg te spreken over de positionering van Den Haag als Stad aan Zee en de aansprekende evenementen die in de stad werden gehouden.


Eindhoven, dat al twee maal wist te winnen, viel dit jaar niet in de prijzen. De stad werd wel geprezen om zijn mooie en consistente aanpak die internationaal vruchten afwerpt. De Rotterdamse delegatie was erg teleurgesteld dat de stad naast de prijs greep.


Kleine gemeenten met minder dan 100.000 inwoners

Goeree-Overflakkee wist bij de kleinere gemeenten de Nationale Citymarketing Trofee in de wacht te slepen. Dit Zuidhollandse eiland wist vanuit een gemeentelijke herindeling bij haar bewoners het ‘eilandgevoel’ aan te spreken. Ze formuleerden een ambitieuze maar realistische doelstelling. Zo wil de gemeente binnen een paar jaar de omslag maken van krimp- naar groeiregio. Tot nog toe haalt de gemeente de tussentijdse doelen die ze zich hiervoor heeft gesteld. "Er is goed nagedacht over de financiering van citymarketing en een in de lokale samenleving gewortelde visie", stelt het juryrapport. De gemeente heeft de gemeenschapszin als vliegwiel gebruikt en is daarin goed geslaagd.


De winnaar van 2015, Helmond, redde het ondanks het nieuwe beleid dat na een succesvolle periode werd ingezet, niet. Ook voor Kampen had de jury veel complimenten. Zo heeft de stad met weinig middelen veel bereikt. Het geloof is als niet alledaags speerpunt ingezet en de bevolking werd een ambassadeur voor de stad.


Het Nationaal Congres Citymarketing wordt volgend jaar in Emmen georganiseerd. Lees hier het complete juryrapport.

Topics:Marketing
Trefwoorden: stedelijk toerisme, citymarketing

CELTH



||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...