Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Twitterverslag ontbijtsessie toeristenbelasting

Twitterverslag ontbijtsessie toeristenbelasting
Vanmorgen organiseerden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van de toeristenbelasting. Een kleine 30 vertegenwoordigers van gemeenten, brancheorganisaties, vvv's, ondernemers en andere deskundigen luisterden naar de sprekers en gingen daarna met elkaar in een geanimeerde discussie. Een discussie die vanwege de betrokkenheid en deskundigheid van de deelnemers veel bruikbare inzichten opleverde. Daarmee voldeed deze sessie ruimschoots aan de opzet waarbij vooral wordt ingezet op de onderlinge discussie tussen de deelnemers. 

Hans Dominicus (directeur CELTH) schetste als eerste spreker het brede kader van de toeristenbelasting, Tom Jenkins (CEO European Tour Operator Association) ging dieper in op de toeristenbelasting in internationaal perspectief en de problemen waar touroperators tegenaan lopen, Marien Borgstein (onderzoeker en projectleider BIZ-recreatiesector, Lei Wageningen UR) presenteerde de BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) als een mogelijk financieringsinstrument voor investeren in de bedrijfsomgeving.

Algehele conclusie is dat initiatieven voor een BIZ of een ondernemersfonds vooral vanuit de ondernemers moet komen en dat een gezamenlijke ambitie daarbij heel goed als katalisator kan werken. Ten opzichte van de toeristenbelasting hebben deze instrumenten als voordeel dat alle ondernemers die profiteren van (dag)toerisme worden aangesproken en zo freeriders ook moeten meebetalen. Met de gemeente moet een Service Level Agreement worden overeengekomen voor de basistaken. Dit om te voorkomen dat reguliere overheidstaken ineens worden bekostigd uit het ondernemerspotje wat juist bedoeld is om extra dingen te doen in de openbare ruimte of marketing. Het op één lijn krijgen van ondernemers en daarbij de steun van de gemeente verkrijgen wordt gezien als belangrijkste uitdaging. Met elkaar in gesprek raken over een gezamenlijke ambitie is een belangrijke eerste stap.

In de nieuwste editie van Recreatie & Toerisme binnenkort een verslag. Volg nu alvast op twitter de discussie: https://twitter.com/search?f=tweets&vertical=default&q=%23celthontbijt&src=typd
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belasting, toeristenbelasting

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...