Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote attractieparken groeien wereldwijd

Grote attractieparken groeien wereldwijd
De 25 grootste attractieparken in de wereld hebben vorig jaar 235,6 miljoen bezoekers getrokken. Dat zijn er 5,4% meer dan in 2014. De top 10 groeide met 7,2% een stuk sterker. In Europa was de groei met, 2,8% een stuk gematigder. Dat blijkt uit de TEA/AECOM 2015 Theme Index.

Het populairste keten is Walt Disney die 137,9 miljoen bezoekers wist te trekken, een groei van 2,7%. Op grote afstand volgt Merlin met 62,9 miljoen bezoekers (+0,2%). Universal staat met 44,9 miljoen bezoekers op een derde plek maar wist met 11,8% wel sterk te groeien.

De top drie van populairste parken wordt gedomineerd door Disney. Best bezochte attractiepark ter wereld is Magic Kingdom van Walt Disney in Florida met 20,5 miljoen bezoekers (+6,0%), gevolgd door Disneyland in Californië met 18,3 miljoen bezoekers (+9,0%) en Tokyo Disneyland met 16,6 miljoen bezoekers (-4,0%). Best bezochte Europese park vinden we terug op plaats negen en is Disneyland Parijs dat 10,4 miljoen bezoekers wist te trekken en met 4,2% groeide.

Enige Nederlandse park in de top 25 is de Efteling dat met 4,7 miljoen bezoekers op een 24ste plaats staat. De Efteling groeide tussen 2014 en 2015 qua aantallen bezoekers met 6,4%. In Europa staat de Efteling op een vierde positie na Disneyland Parijs (10,4 miljoen bezoekers, +0,2%), Europa-Park (5,5 miljoen bezoekers, +3,4%) en Tivoli Gardens (4,7 miljoen bezoekers, +1,2%). In Europa groeide de belangstelling voor twintig attractieparken met 2,8% tussen 2014 en 2015. De afgelopen vijf jaar in totaal met 8,7% naar 61,2 miljoen.

In de top 20 van populairste musea staat Nederland met het Rijksmuseum op positie 14 met 2,4 miljoen bezoekers (-4,1%) en het Van Goghmuseum op positie 18 met 1,9 miljoen bezoekers (+18,0%).  De grote Europese musea wisten in totaal 75,4 miljoen bezoekers te trekken dat waren er 1,7% minder dan in 2014.

Later meer.....
Link: http://www.aecom.com/content/wp-content/uploads/2016/05/2015_Theme_Index__Museum_Index.pdf
Trefwoorden: attractieparken, bezoekers

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...