Geplaatst op: 13-05-2016
Auteur: Marc Gerlings

15% mkb heeft mobiele strategie

15% mkb heeft mobiele strategie
Nederland telt anno 2016 meer webstores dan fysieke winkels. Binnen de wereld van de online verkoop neemt het mobiele shoppen een hoge vlucht. In 2020 wordt een verdubbeling van e-commerce verwacht ten opzichte van dit jaar. De consument wil snel en makkelijk online producten en diensten kopen. Probleem: het midden- en kleinbedrijf heeft nauwelijks een strategie toegepast voor de klant die mobiel steeds actiever wordt.

E-commerce is een groeimarkt. Eind 2015 telde Nederland voor het eerst meer webstores dan stenen winkels (namelijk ongeveer 100.000 webwinkels tegenover zo'n 99.000 fysieke verkooppunten). Onderzoek van GfK voorspelt dat het aantal online productaankopen tot 2020 verdubbelt. Hierbinnen neemt mobiel shoppen een belangrijke plaats in: de verwachting is dat m-commerce al in 2018 goed is voor de helft van alle e-commerce.

Consument wil schakelen
Inzetten op het mobiele verkoopkanaal past binnen de omnichannel-aanpak waar de consument anno 2016 om vraagt. Die wil naadloos kunnen schakelen tussen desktop, mobiel apparaat en stenen winkel. De opkomst van flagship- en interactive stores laat zien dat offline en online steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Hoe belangrijk mobiel daarbij is, illustreert het groeiende smartphonegebruik. Van de Nederlanders tussen 18 en 80 jaar is 81% in het bezit van een smartphone (tegenover 72% in 2014).

Onder Europees gemiddelde
Meeliften op het succes van m-commerce is een kans voor de Nederlandse ondernemer, maar die blijkt hierop niet goed voorbereid. Een rapport van de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviesbureau McKinsey & Company vermeldt dat de Nederlandse ondernemer achterloopt op het gebied van online verkoop: de omzet die het mkb genereert uit online activiteiten ligt lager dan het Europese gemiddelde.

Karin Cats van PocketShop, een maker van winkel apps meldt: "Maar 15% van de retailers heeft een uitgewerkte mobiele strategie. Hier is dus nog een hele wereld te winnen voor het mkb."

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/12/21
De nieuwste trends in toerisme, recreatie en vrije tijd
Vandaag verschijnt de 40ste editie van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd. Wat in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon met een dun boekje rond het toen nieuwe ContinuVakantieOnderzoek (CVO) is in veertig jaar uitgegroeid tot een volwaardig jaarboek voor de gehele toerisme- en vrijetijdssector met trends, data, ontwikkelingen en inspiratie.
07/10/21
Toeristische Infodesk bij Designer Outlet Roermond
De Designer Outlet Roermond beschikt sinds kort over een toeristische Infodesk in de nieuwe Guest Services Terminal. De bedoeling is het winkelende publiek op piekmomenten actief te informeren over de uitgebreide toeristische en recreatieve mogelijkheden in de binnenstad en de regio.
27/05/21
FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten
De FNV wil dat Schipholbaas Dick Benschop de directie van de See Buy Fly-winkels terugfluit. Dat sch...
12/03/21
Musea openen museumshops
De musea mogen nog niet open door de geldende coronamaatregelen. Toch gaan diverse musea een klein beetje open doordat de museumwinkels winkelen op afspraak mogen uitvoeren.
11/03/21
Corona geeft online een boost
De coronacrisis heeft de online aankopen in 2020 een flinke boost gegeven. Niet zo verwonderlijk aan...
29/01/21
Horeca is klaar voor verantwoorde opening
Nederland zit door de huidige lockdown voorlopig tot 9 februari economisch op slot. Volgens een inte...
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...